Lidl sopar banan med ICA och Willys – på Tiktok

Mindre än en vecka – längre tid än så tog det inte för Lidl att bli störst på TikTok av alla dagligvarukedjor i Sverige.
– Vi vill skapa innehåll som ger lite fniss, säger Olivia Cowzer, social media manager på Lidl Sverige.

Lidl har redan tidigare gjort sig ett stort namn digitalt. Så sent som i höstas prisades den tyska matjätten med guld i kategorierna ”Detaljhandel” samt ”Årets sociala medier” på Swedish Content Awards. 

Men det är först nu under början av 2024 som företaget flyttat in på TikTok. Och som man har gjort det.  Kontot behövde inte ens en hel vecka på sig för att klättra förbi alla de andra dagligvarukedjorna i landet – i skrivande stund har man fler än 16000 följare.
– Hur kan vi göra något som inte alla andra gör? Hur kan vi visa upp produkter utan att göra recept och lägga upp annonser, säger Olivia Cowzer i ett pressmeddelande.

ICA har inte mer än 3000 följare på Tiktok, Willys är något bättre med 5900 följare.

Svaret blev att bjussa på lite bakom kulisserna hos just sociala medier-gänget, samt att följarna får interagera och komma med förslag på innehåll. En strategi som gjort att TikTok-kontot redan seglat förbi Lidls övriga – och prisade – sociala medier vad gäller engagemang.

– TikTok är ju en plattform där man ska vara personlig och därför valde vi det här konceptet. Men vi testar fortfarande innehåll. Plattformen ändrar sig hela tiden, så vi får följa med och kolla vad som händer – och fortsätta att göra det ännu bättre. Vi vill skapa innehåll som ger lite fniss, Olivia Cowzer. 

Kanske börjar Lidls digitala succé även betala sig i den analoga världen. Tidigare i våras kom en kundnöjdhetsundersökning (https://nu.se/kundernas-dom-willys-och-lidl-bast-de-ar-samst) som visade att Lidl seglat upp som trea i landet, endast slagna av Willys och Ica.

Dagligvarujättarna på TikTok:

1. Lidl 16200 följare

2. Coop 11500 följare

3. Hemköp 8200 följare

4. Willys 5900 följare

5. Ica 3000 följare