Domen: Willys, ICA och Lidl bäst – de är sämst

Kundernas dom kunde inte vara tydligare:
Willys, ICA och Lidl är bäst – Mathem och Coop X-tra hamnar i botten.
Svaret levereras i en ny stor undersökning.

Innehåll i denna artikel

Det är Consumer Panel Services GfK som har mätt hur nöjda svenska dagligvarukunder är med sina butiker och läsningen är inte jättemunter för e-handelsbutiken Mathem som hamnar klart sist med bara 4% som är nöjda eller mycket nöjda.

Desto roligare är det för Willys som seglar upp som den stora favoriten hos svenska hushåll med 62% nöjda eller mycket nöjda – en bra bit före tvåan och den tidigare dominanten Ica Maxi som når upp i 56%.
– Pris och erbjudanden spelar stor roll för kunderna idag, säger Elin Scotford, analytiker på Consumer Panel Services GfK.
– Prishöjningarna har verkligen haft påverkan på de svenska matvarubutikernas kunder, och letandet efter bra priser och erbjudanden gör att man prioriterar lågprisbutiker.

ICA tappar placeringar och hamnar i mittenskiktet i år.

Bronspengen gick till den tyska jätten Lidl som knep sista pallplatsen före Rusta, även de lågprisbutiker. Ica har historiskt dominerat den här typen av undersökningar, men förutom silvermedaljören Ica Maxi hamnar deras varumärken Supermarket och Kvantum i mitten av listan, där de konkurrerar med Normal och Dollar Store. Längst ner hamnar alltså Mathem, med Coop X:-tra och Matsmart närmast – och med Citygross precis utanför jumbopallen som fjärde sämst.

Toppentrion

Willys,  62% nöjd eller mycket nöjd
Ica Maxi, 56% 
Lidl, 52% 

Bottentrion

Matsmart, 15% nöjd och mycket nöjd
Coop X:-tra 13%
Mathem, 4%

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt