Lidl i Sverige har fått kritik för sin försäljning av turbokycklingar. Kedjan i Tyskland har valt att sluta sälja köttet efter protesterna, men i de svenska Lild-butikerna kan man fortfarande köpa turbokyckling.
− Trots att Lidl i andra länder har börjat ta sitt ansvar, fortsätter Lidl i Sverige att ignorera problemet, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.
Den så kallde turbokycklingen som säljs på Lidl har fått hård kritik från djurrättsaktivister. Kritiken har fått Lidl i Tyskland att sluta sälja kycklingen i landet, men Lidl i Sverige följer inte med. De fortsätter sälja köttet som kommer från djur som lever under tuffa förhållanden.
Av den kyckling som säljs inom EU tros omkring 95 procent komma från snabbväxande så kallade turbokycklingar, uppger Tidningen Syre. Dessa kycklingar har avlats fram för att växa i en extrem takt – på bara 35 dagar kan de öka sin vikt 50 gånger från kläckning. Denna onaturligt snabba tillväxt medför stora problem för djuren. Många får svårt att röra sig och drabbas av allvarliga hälsoproblem som smärta, sjukdomar och ibland även en för tidig död.
Lidl är en av Europas största försäljare av kycklingkött. Lågprisjätten har under lång tid varit föremål för kritik från djurrättsorganisationer för deras försäljning av tubrokycklingar. Och trots att de tyska butikerna backar
− Trots omfattande rapportering om hur illa kycklingarna behandlas och trots att Lidl i andra länder har börjat ta sitt ansvar, fortsätter Lidl i Sverige att ignorera problemet. Det är hög tid för dem att agera för djurens bästa, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett pressmeddelande.
Lidl Sverige menar att det inte finns tillräcklig tillgång på kycklingkött från långsamväxande hybrider.
− Det är helt ologiskt att Lidl pekar på begränsad tillgång på kyckling från mer långsamväxande raser som ett hinder, när de själva inte efterfrågar dessa. De framhäver att de säljer svensk kyckling, men blundar för de fruktansvärda förhållanden som gång på gång avslöjas i svenska kycklingfabriker. Det är nu dags för Lidl i Sverige att ta sitt ansvar, säger Camilla Bergvall.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.