Matjättens julkupp: ”Gör förlust för att dra in folk”

Matjättarna går ut med rejält billiga varor. Allt för att vinna striden om kunderna under årets hetaste vecka. Då slår en kedja till med chocklåga priser på flera populära varor för att dra in kunder.
– Den här veckan kan man köpa allt till rabatterade priser, säger Ulf Mazur.

Den här veckan är årets mest intensiva för julhandeln. Julaftonshelgen väntar runt hörnet och vi springer mellan butikerna för att fixa inför festligheterna. Det är matjättarna väl medvetna om, och i skrivande stund pågår kriget om kunderna för fullt.
– Den här veckan är 34 procent större än en vanlig snittvecka. Det är i särklass den viktigaste försäljningsveckan för butikerna, säger Matpriskollens grundare Ulf Mazur till NU.se.

Nyckeln till att locka in kunderna stavas rabatter. Lidl erbjuder kaffe för 29.90 för medlemmar som handlar över 300 kronor, ett förvånande billigt pris enligt Ulf Mazur. De säljer även smör för ett av de absolut lägsta priserna som går att hitta.
– 29.90 för kaffe är väldigt lågt. Jag trodde inte att de skulle gå ner under 30 kronor, säger han.

Hos konkurrenten Ica Kvantum kan man köpa två 400-gramspaket hela kaffebönor från Löfbergs för 100 kronor. På Coop hittar man två halvkilospaket Arvid Nordquist för 79 kronor. Paketen är större hos Arvid Nordquist, men ändå blir prisskillnaden ungefär 35 kronor. Ett sådant lågt pris blir ingen kassako för Lidl, tvärtom är det förlust.
– Nej, man tjänar inga pengar på det här. Frågan är hur mycket har man råd att förlora för att dra in folk, säger Ulf Mazur.

Inför julveckan finns det varor som de allra flesta kommer inhandla, bland dem hittar vi kaffe, vispgrädde, lax eller sill. Butikerna vet att de måste erbjuda det bästa priset för att få in kunderna genom dörren.
– Går andra kedjor ut med riktigt lågt pris på varor som folk kommer köpa till julbordet går kunderna dit det bästa erbjudandet finns. Butikerna vet att de måste dra med vissa varor. Alla har supermycket erbjudanden den här veckan, inte för att de vill, utan för att de måste vinna kunderna, säger Mazur.

Även om det kan bli svårt att konkurrera med Lidls jätterabatter finns det anledning att hålla ögonen på sin lokala Ica-butik.
– Lokala Ica-handlare står nog inte bara och tittar på, men de har svårt att enas om ett centralt erbjudande som kan bli tillräckligt bra. Alla butiker behöver inte så stora rabatter, säger han.

Medan priskriget sätter press på matjättarna kan konsumenterna göra rejäla klipp. Enligt Ulf Mazur kan man i veckan inhandla hela julbordet på extrapris.
– Det är otroligt starka erbjudanden de kommer med, var lite smart och utnyttja det. Den här veckan kan man köpa allt till rabatterade priser, säger han.

LÄS MER: