Polestars nya vd Michael Lohscheller kommer knappast till ett dukat bord. Polestars intäkter rasar med 17 procent under andra kvartalet på grund av minskad försäljning. Rörelseförlusten minskade något till 2,5 miljarder kronor. Antalet levererade bilar minskade med 16,6 procent jämför förra året.
Svensk-kinesiska elbilsföretaget Polestar fortsätter att ha det kämpigt. Omsättningen föll med 17 procent till knappt sex miljarder under andra kvartalet 2023. Förlusten minskade något till 2,5 miljarder kronor. Under kvartalet såldes 13 150 bilar, en nedgång från förra årets 15 765 sålda bilar. Den nya förlusten motsvarar ungefär 190 000 kronor per bil, uppger Carup.
Polestars kassa har krympt ihop till knappt sju miljarder kronor, trots att bolaget framhåller att de lyckats få ett lån på 300 miljoner dollar under kvartalet för att hålla sig flytande. Polestar har lyckats minska sitt billager med 30 procent, något som också bidragit till att hålla likviditeten på en tillräcklig nivå.
Förutom de stora förlusterna, den minskande likviditeten och försäljningsminskningen har nya vd:n Michael Lohscheller flera problem att brottas med. Den avgående vd:n Thomas Ingenlath lämnar ett bolag som har många problem att brottas med. Bolagets storsäljare Polestar 2 beläggs nu med strafftullar på 19,3 procent i EU och 100 procent i USA och Kanada. Även nya modellen Polestar 4 får strafftull och ska inte börja tillverkas i Korea förrän 2025. Frågan är nu om det dyra flaggskeppet Polestar 3 ensamt kan rädda bolaget.
Redan innan tullarna lagts på Polestars bilar har företaget en negativ bruttomarginal på varje såld bil, vilket innebär att de förlorar pengar redan innan kostnader för utveckling, försäljning, marknadsföring och andra omkostnader tagits ut på bilen.
Polestar har tidigare fått ett lån på 10 miljarder kronor mot att de utlovat att omsätta nästan 60 miljarder kronor i år. Med tanke på kvartalsresultatet och intäkter på mindre än 10 miljarder hittills i år ser det omöjligt ut. Frågan är om vad långivarna nu ställer för krav på Polestar när de bryter mot lånevillkoren. Geely har enligt uppgift gått i borgen för dessa lån. Skulle lånen sägas upp står Polestar och Geely inför mycket stora problem.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se