Utvecklingen av Saab Viggen var en stor utmaning för Sverige. Med höga krav på prestanda och mångsidighet stötte projektet tidigt på tekniska hinder och kostsamma förseningar. Men efter en lång och svår process kunde man till slut introducera ett ikoniskt flygplan i världsklass.
Framställningen av Saab Viggen var en komplex, långdragen och utmanande process för Sverige. Både tekniskt och ekonomiskt stötte man på hinder. Projektet inleddes under 1950-talet när Sverige behövde ett mångsidigt stridsflygplan som kunde ersätta flera olika typer av plan i det svenska flygvapnet. Målet var att skapa ett plan som var ett jakt-, attack- och spaningsflygplan på samma gång. Över 100 olika flygplanskoncept utvärderades innan man bestämde sig för den slutgiltiga versionen.
LÄS MER: Viggen enda flygplan som fått missillås på Blackbird
Ett stort tekniskt hinder var att Viggen skulle kunna starta och landa på mycket korta banor, vilket krävde avancerade lösningar. Utvecklingsarbetet var dyrt för Sverige, då teknologin som krävdes för att möta de höga kraven ledde till stora kostnadsutmaningar. Dessutom påverkades projektet av haverier tidigt under testflygningarna, vilket försenade produktionen och tvingade Saab att uppdatera modellen flertalet gånger.
Trots de många utmaningarna resulterade projektet i ett flygplan som var i världsklass när det väl togs i bruk. Viggen introducerades Viggen introducerades i det svenska flygvapnet 1971 och tjänstgjorde fram till 2005 innan det ersattes av Saab JAS 39 Gripen.
Framställningen av Saab Viggen var en komplex, långdragen och utmanande process för Sverige. Både tekniskt och ekonomiskt stötte man på hinder. Projektet inleddes under 1950-talet när Sverige behövde ett mångsidigt stridsflygplan som kunde ersätta flera olika typer av plan i det svenska flygvapnet. Målet var att skapa ett plan som var ett jakt-, attack- och spaningsflygplan på samma gång. Över 100 olika flygplanskoncept utvärderades innan man bestämde sig för den slutgiltiga versionen.
LÄS MER: Viggen enda flygplan som fått missillås på Blackbird
Bild ovan: Saab
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.