Skådespelaren Mikael Persbrandt har ett stort motorintresse och skaffade sig nyligen den åtråvärda raggarklassikern Oldsmobile 442 W30 från år 1970. Bilen har en rejäl 7,5-liters V8-motor på hela 370 hästkrafter och ska ut och tävlas med om bara några veckor.
– Den är i bättre skick än när den kom från fabriken, säger skådespelaren.
När Bobo Ericzén som driver motorserien “Biltokig” träffar Mikael Persbrandt i hans “mancave” står den nya raggarbilen Oldsmobile och värmer upp. Men det är ingen vanlig Oldsmobile 442, utan en W30 specialvariant, av många ansedd den bästa Oldsmobile-modellen från den gyllene muskelbilseran. V8-motorn är på 370 hästkrafter. Namnet 442 kommer sig av att bilen har fyrportsförgasare, fyraväxlad manuell låda och dubbla avgasutblås. Bilen klarar kvartsmilen på mindre än 13,7 sekunder, en otroligt imponerande siffra när det begav sig 1970. W30 har dessutom en vassare kam och ett specialsystem som släpper in kalluft direkt från fronten till förgasaren.
– Den här är ju nybyggd i Staterna, den har ju alla lappar, den är egentligen i bättre skick än när den kom från fabriken. Den är ju i helrenoverat original med röda plastinnerskärmar. När man kom upp vid rödlysena för att ha lite race mot någon, så sa man ”If you see red you’re dead”. Och det var bara W30 som hade det originalmonterat år 1970, säger skådespelaren.
Det har gjorts en otroligt fin helrenovering där alla delar och komponenter har fått nya originaldelar med officiella fabriksbeteckningar och märkningar.
– Det började som en 60-års present till mig själv. Jag har inte varit mycket för Amerikanare, jag håller på lite med racing som hobby, både med motorcyklar och bilar. Jag vet inte, fan jag har blivit raggare helt enkelt, säger han.
I vår och i sommar har skådespelaren planerat in en hel del tävlingsstopp ute i Europa och först ut är det trevliga idealtidsracet Tulpen Rallye, som firar 70 år. Bilen ska köras i det klassiska racet där endast bilar tillverkade innan år 1972 får vara med. Rallyt går av stapeln om bara några veckor från Bilbao i Spanien till Paris i Frankrike med en massa mindre specialsträckor. Racet blir över 100 mil och ett av stoppen är den franska racingbanan Magny-Cours i Bourgogne.
– Det är 70-års jubileum. Ett finbilsrally kan man säga. Massa fina gamla bilar. Det är mest fina gamla Citroëner, Mercor, Ferraris och Maseratis. Det är ett idealtidsrally. Man ska ta sig från A till B på en viss tid, alltså träffa tiden, inte köra så fort som möjligt. Vilket är lite tråkigt för oss, vi får se hur vi förhåller oss till det regelverket, säger skådespelaren och skrockar.
För att värma upp ska det övas först i Racemore-simulatorn. Mikael kör igång simulatorn, drar på sig pedalskorna och laddar in Nürburgring. Det ser ut att gå riktigt fort fram till dess att han kör av banan.
– Det här hände faktiskt på riktigt, just i den här kurvan hade jag lite för kalla däck, i en Porsche en gång i tiden. En GT3:a och det släppte, och vi snurrade längs räcket. Jag fick betala en del för skadorna på räcket. Sen kom jag in i depån och det var arga på mig för att jag hade kört vidare. Men jag såg att det bara var plast, så jag ryckte bort det och tänkte, jag kör lite sakta och sen in i depån. Och då kom poliserna och skällde som satan, sen såg de “ich bin Gunvald” och då var de trevliga, säger Mikael Persbrandt.