BMW:s strategi att använda samma plattform för alla drivlinor sågades av många – men nu är biltillverkaren den stora vinnaren. Flexibiliteten möjliggör för produktionen att snabbt svara på svängningar i efterfrågan. Medan konkurrenter drar i nödbromsen säljer BMW fler elektrifierade bilar än någon annan traditionell biltillverkare och har ökat mest senaste året, skriver Carup.
Inget annat traditionellt bilmärke har ökat med på elbilar i rella tal än BMW i år, Volvo har dock en större procentuell ökning. BMW valde tidigt en speciell plattformsstrategi för utvecklandet av sina elbilar. Till skillnad från många andra biltillverkare bygger BMW nämligen sina el-, hybrid-, bensin- och dieselbilar på samma klusterarkitektur, CLAR.
Helt tvärt emot det tidigare tillvägagångssättet med i3 och i8 som verkligen stack ut. Beslutet att bygga elbilar på förbränningsplattformar har hånats av kritiker. Men det som sågs som en ineffektiv och billig kompromiss har nu lönat sig.
Tack vare i3 kunde BMW samla in betydande data och erfarenhet från tidiga elbilsköpare i premiumsegmentet, vilket lade grunden för BMW iX. Dessutom hade BMW redan investerat mycket i en elektrifierad framtid, till skillnad från många andra biltillverkare.
Idag utgår BMW från samma elektrifieringsstrategi och enligt försäljningsdata från årets andra kvartal är 22 procent av BMW:s globala försäljning elektrifierade fordon i form av hybrider och elbilar. BMW håller fast vid sitt mål om 50 procents elektrifiering av fordonsparken till 2030, och är för närvarande trea i världen för elbilsförsäljning 2024, bakom kinesiska BYD och Tesla.
Flexibiliteten i produktionen gör dessutom att kunderna kan välja mellan flera olika typer av drivning, vilket ofta inte är fallet hos konkurrenterna. Dessutom ger det BMW själva en stor möjlighet att snabbt kunna minska eller öka produktionen av elbilar, något som nu blivit speciellt aktuellt.
Under nästa år kommer BMW börja sälja en ny serie bilar designade specifikt för att drivas på batterier. Den nya serien kallas “Neue Klasse” och tanken är att bilarna ska täppa till Teslas försprång och köra om på bred front.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för NU.se, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos bilåterförsäljare som Porsche och BMW.