Så blir NASA:s nya tysta superflygplan X-59

Efter flera år av förseningar är superflygplanet X-59 Quesst nu på väg att flyga för första gången. Utvecklat av Nasa ska planet kunna flyga i Mach 1.4 trots att den gör samma ljud som en bildörr som stängs.
Quesst är NASA:s uppdrag att demonstrera hur X-59 kan flyga överljud utan att generera höga ljudbommar, skriver Nasa.

Planet är ett samarbete mellan rymdorganisationen Nasa och flyg- och försvarsbolaget Lockheed Martin hemliga avdelning Skunk Works som tidigare utvecklat stridsflygplan som SR-71 Blackbird och F-35 Lightning.

Fastän X-59 har en helt ny och banbrytande design så kommer många av planets komponenter från andra välkända stridsflygplan. Bland annat är landningsstället tagit från Gripenutmanaren F-16 och styrkontrollerna är de samma som i attackflygplanet Nighthawk.

X-59 på landningsbanan.
Cockpit i nya X-59. Istället för fönster kommer piloten använda skärmar för att se ut.

Förutom att utveckla ett nytt överljudsflygplan, är målet med X-59 att undersöka möjligheterna för en återkomst av överljudsflygplan i kommersiell luftfart. Det nya planet har en upplevd ljudnivå på mellan 72 och 87 decibel vid överljud, vilket är betydligt lägre än Concordes ljudnivå på närmare 120 decibel.

En av de största utmaningarna med Concorde var planets höga ljudnivå, vilket gjorde att flera länder förbjöd flygningar med överljudsplanet över land. Som ett resultat blev planets flygrutter kraftigt begränsade, vilket gjorde planet ekonomiskt ohållbart. Det problemet hoppas nu X-59 att kunna lösa.

Bild: Nasa

LÄS MER: