Det kan bli verkningslöst att att bromsa mellan fartkamerorna. Trafikverket och Polisen vill mäta hastigheten mellan fartkamerorna. Men än så länge har inte politikerna gett grönt ljus till den känsliga satsningen.
– Ett regeringsuppdrag till polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen., skriver Trafikverket.
Idag fungerar det att bromsa för en fartkamera, då hastigheten bara mäts vid den enskilda kameran. Men både Trafikverket och polisen vill kunna mäta bilisternas hastigheter mellan fartkamerorna, uppger Carup. Tekniken går ut på att man mäter tiden det tar för bilarna att passera förbi fartkamerorna. Alla bilar fotograferas vid den första kameran och det räcker om det gått för fort någonstans på sträckan.
När det för snabbt mellan kamerorna skickas bilden till ATK-enheten i Kiruna som utreder den misstänkta hastighetsöverträdelsen.
– Man fotograferar alla bilar vid den första kameran, så ser man vilka som kommer fram och hur fort de kör, säger Eva Lundberg, ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket.
I Sverige var det här på förslag redan när Trafikverket satte upp sina första kameror 2006. Men då la man ner planerna med hänvisning till FRA-lagen och behovet av att skydda den personliga integriteten. Men nu har frågan blivit aktuell igen och Trafikverket tar upp frågan i sitt inriktningsunderlag. Myndigheten uppskattar att detta skulle spara ungefär sju människoliv om året. De har bett om ett regeringsuppdrag för att skynda på utvecklingen och kunna införa så kallad sträck-ATK.
– Det behövs ingen lagändring för att möjliggöra sträck-ATK, men däremot en översyn av juridiska och tekniska förutsättningar samt itutvecklingsresurser hos Polisen och Trafikverket. Sträck-ATK används i flera länder – bland annat i Norge, Nederländerna och i Storbritannien. Ett regeringsuppdrag till Polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen., skriver Trafikverket.
Carup frågade infrastrukturminister Andreas Carlsson hur förutsättningarna för ett regeringsuppdrag ser ut.
– Vi har inte några sådana förslag under min regering, men det är noterat från trafikverkets rapporter, men regeringen har inte gjort några beredningsåtgärder i det förslaget just nu, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson.
De nya fartkameraövervakningen ser alltså ut att dröja ett tag till, även om ett regeringsuppdrag bara behövs för att skynda på utvecklingen. Från Trafikverkets sida är man försiktig, trots att de tagit upp den nya mätningen i sin inriktningsplan.
– Det är bara ett inriktningsförslag, vi vill kunna utreda möjligheten, men för att göra det så krävs det att vi får det i uppdrag av regeringen, säger Eva Lundberg.
Samtidigt märker Trafikverket att fartkamerorna har ett brett stöd bland medborgarna. Myndigheten gör återkommande undersökningar om bilisternas syn på den här metoden att mäta hastighet.
– Attityden till fartkameror är ganska bra, vi undersöker detta med jämna mellanrum och då visar det att 74 procent tycker att det är ett bra sätt att mäta hastigheten i trafiken, säger Eva Lundberg.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se