Mörkret sänker sig över Coop. Nu måste kedjan vända utveckligen – annars är undergången ett faktum.
“Sista striden är verkligen här för Coop”, skriver ekonomijournalisten Thomas Ohlén.
Thomas Ohlén är en av dem som ser att Coop står inför den slutgiltiga ödeskampen. Axfood och Ica sopar mattan med Coop som inte lyckas hänga med, och nu måste de vända utvecklingen.
– Coop hamnar på efterkälken år efter år. Nästan varje år tappar de marknadsandelar och resultaten är långt ifrån tillfredsställande totalt sett, säger han i Dagligvarunytts podcast.
För vissa av Coops 26 konsumentföreningar går bättre än andra. Men det är inte alla föreningar som vill dela med sig av sina resultat, vissa vägrar lämna ut sina årsredovisningar.
– Det är jättemärkligt med tanke på att det är ett medlemsägt företag borde vara transparent. Man vill inte svara på mejl och sms och berätta för omvärlden hur det gick 2023, säger Thomas Ohlén.
Coop har en överlevnadsplan som ska leda vägen fram till 2030. Men bolaget är hemlighetsfulla kring vad strategin faktiskt handlar om. Thomas Ohlén understryker att det inte är något fel på strategier, men vad kedjan behöver mest är konkurrenskraftiga priser.
– Annars kommer hushållen fortsätta vända sig till Willys och Lidl. Hur det än är med diverse utspel om strategier och ekoprodukter så tittar konsumenterna i första hand på priset, säger Thomas Ohlén.
Frågar man Dagligvarunytts chefredaktör Fredrik Svedjetun borde Coop lägga de ideologiska ambitionerna på hyllan och istället satsa på att bli mer av en “vanlig krämarrörelse”. Tidigare hade kedjan som mål att “inte tjäna på andra, men tjäna varandra”, men den stundande krisen tyder på att en annan taktik behövs.
“Hur många känner så mycket som en vindpust av den ideologiska värmen när de kliver in i en Coop-butik i dag?”, skriver han i en debattartikel.
Ännu en vända till i chefskarusellen
De senaste åren har chefsbytena avlöst varandra i krisande Coop, något Nu tidigare rapporterat om. I den senaste vändan hoppade Marie Nygren av som vd för Coop Sverige, en roll hon tog över 2021. Istället kliver Anders Torell in som tillförordnad vd. Torell har ett annat perspektiv på krisen och kallar det “en spännande utvecklingsfas”.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.