Sjöfartsverkets nya eldrivna superbåt

Sjöfartsverket investerar i en ny eldriven lotsbåt för 25,5 miljoner kronor. Även om den är omkring åtta miljoner kronor dyrare än en konventionell båt ska den minska kostnaderna i längden.
– Samhällsekonomiskt är den här båten mer lönsam, säger Sara Eriksson, Sjöfartsverkets presschef.

Sjöfartsverket har beställt sin första eldrivna lotsbåt som en del av sitt mål att bli fossilfritt till 2045, skriver Ny Teknik. Båten är utrustad med bärplan och lyfter skrovet ur vattnet vid 14 knop, vilket drastiskt minskar energiförbrukningen. Den kan spara upp till 90 procent jämfört med en traditionell bränsledriven båt utan bärplan. 

Det är den nordirländska tillverkaren Artemis Technologies som utvecklat båten EF-12. Räckvidden beräknas vara 55 nautiska mil, motsvarande strax över 100 mil, med en marschfart på 25 knop. Med en tillräckligt kraftfull laddare ska batteriet kunna laddas på bara en timme, men hur hög laddeffekt som krävs för det framgår däremot inte. 

Projektet har fått finansiering genom statliga anslag för att underlätta den fossilfria omställningen. Trots att Sjöfartsverket investerar 25,5 miljoner kronor, jämfört med cirka 17 miljoner för en traditionell båt, räknar myndigheten med att de lägre energikostnaderna på sikt gör investeringen lönsam. När båten tas i drift 2026 förväntas den minska Sjöfartsverkets totala utsläpp från lotstransporter med fem procent.
– I längden blir det billigare för oss då energikostnaderna blir lägre och vi minskar våra utsläpp. Samhällsekonomiskt är den här båten mer lönsam än en konventionell lotsbåt, säger Sara Eriksson, Sjöfartsverkets presschef.
LÄS MER: