Succé för Willys – lyfter i ny rapport

Axfood-ägda Willys fick ett bra andra kvartal. En ny rapport visar att koncernens detaljhandleomsättnjomsättning var högre än marknadens.
– Därmed stärktes marknadspositionerna ytterligare med fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer, säger Klas Balkow, vd på Axfood.

Axfoods nettoomsättning ökade med 1,2 procent till 21 044 miljoner kronor, under årets andra kvartal. Förväntningarna låg däremot på 21 360 miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen sjönk från 4,4 procent till 4,5 procent. Summan landade 836 miljoner kronor under. Väntat var 964 miljoner, det visar Infronts sammanställning som DI tagit del av.

Andra kvartalet var också bra Axfoods dotterbolag Willys. Lågpriskedjan ökade sin detaljhandelsförsäljning med 2,6 till 11 304 miljoner kronor. Däremot sjönk kedjans rörelsemarginal från 4,6 till 4,5 procent. Den nya sammanställningen visar på ett bra andra kvartal för Axfood. Under amma period ökade Detaljhandelsomsättningen med 2,6 procent. Dagligvarumarknaden som helhet växte med 2,2 procent, enligt Dagligvaruindex.
– Axfood summerar ett kvartal där tillväxten återigen var högre än marknadens trots exceptionellt höga jämförelsetal. Därmed stärktes marknadspositionerna ytterligare med fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer, säger Klas Balkow.
LÄS MER: