Den påkostade tågstationen i Umeå står fortfarande tom. Ett år har gått sedan den byggdes klart men stationen saknar ännu tillhörande räls.
– Nu har vi blivit lovade anslutning till 2026, säger Mikael Salomonsson, vd för Inab, till Västerbottens Kuriren.
Tågterminalen i Umeå som blev färdig förra året är fortfarande tom och oanvänd. Ännu fattas järnväg till terminalen som kostade Umeå kommun 200 miljoner kronor, rapporterar VK.
Projektet Norrbotniabanan, en planerad järnväg mellan Umeå och Luleå, skulle blivit klart förra året. Projektets slutdatum har skjutits upp med flera år.
– Nu har vi blivit lovade anslutning till 2026. Vi får utgå från att anslutningen kommer då, vi måste ju våga tro på det, säger Mikael Salomonsson, vd för Inab, Infrastruktur i Umeå AB.
Rälsen skulle bland annat underlätta för transportering av stora mängder gods till och från Umeå. I nuläget är E4:an vid den tomma tågstationen fullt till bristningsgränsen.
– Om vi hade haft trafik så hade vi kunnat hantera stora volymer gods, och det i en hållbar lösning via järnväg. Prislappen för omställningen och klimatet går inte att sätta, säger Mikael Salomonsson.
I nuläget är det oklart hur mycket förseningarna kommer kosta.
Bild ovan: Trafikverket
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.