En ny amerikansk snabbmatskedja är på väg att etablera sig i Sverige. Med stora expansionsplaner och ett annorlunda koncept siktar kedjan på att slå sig in på den svenska marknaden – mitt under burgardöden.
Den amerikanska snabbmatskedjan Five Guys gör entré på den svenska marknaden i början av nästa år. Först ut är Stockholm, där kedjans flaggskeppsrestaurang öppnar vid Sergels torg. Restaurangen blir 470 kvadratmeter stor och markerar starten på en större expansion i Sverige.
Efter huvudstaden planerar Five Guys att öppna ytterligare nio restauranger i Göteborg, Malmö och Uppsala, rapporterar GP.
– Vi erbjuder något de andra kedjorna inte erbjuder. Vi har inga frysar, inga mikrovågsugnar och hackar allt på plats. Om du beställer en bananmilkshake så är det inte en milkshake med smak av banan, utan den innehåller faktiskt färsk banan, säger Mohammed Taoussi, vd för Five guys i Skandinavien.
Samtidigt sker etableringen i en tid när många restaurangkedjor i Sverige kämpar ekonomiskt. Hamburgerkedjan Brödernas har nyligen tvingats stänga flera av sina restauranger efter att ha gått in i rekonstruktion tidigare i höst. Även Burger King har sett några av sina lokaler övertas av konkurrenter som Max.
Five Guys grundades i USA år 1986 och har sedan dess vuxit till över 1 700 restauranger i 24 länder. Sverige blir den senaste marknaden, och efter den svenska lanseringen väntar en expansion till Danmark.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.