Läget för Elon-butikerna är tufft. Många brottas med minskad försäljning och försämrade resultat.
En kartläggning av tidningen Market avslöjar att 69 procent av aktiebolagen som driver Elon-butiker i Sverige upplevde en minskad försäljning under det senaste året. Totalt undersöktes 262 aktiebolag som driver 343 butiker inom Elon och Elon Ljud och Bild. Situationen har varit tuff för många butiker, vilket även återspeglas i ett kraftigt försämrat samlat rörelseresultat.
De samlade rörelsevinsterna minskade kraftigt från 397 miljoner kronor föregående år till 185 miljoner kronor. Butiken i Skene noterade den största rörelseförlusten, på 10,5 miljoner kronor. Stefan Lebrot, vd och koncernchef för Elon, lyfter fram lågkonjunkturen och hushållens ekonomiska påfrestningar som centrala orsaker till nedgången. Detta påverkar både privatkonsumtionen och försäljningen till företag negativt.
LÄS MER: