Tupperware Brands, känt för sina hushållsartiklar i plast, har lämnat in en konkursansökan i USA. Den dalande försäljningen senaste åren kan nu innebära slutet för dess världskända Tupperwarepartyn.
– Under de senaste åren har företagets finansiella ställning påverkats hårt av den utmanande makroekonomiska miljön, säger vd Laurie Ann Goldman, i ett uttalande
Tupperware dominerade en gång marknaden med sina innovativa plastbehållare för matförvaring. Märket blev så pass populärt att många fortfarande använder ordet ”Tupperware” som en generell benämning för plastbehållare.
Något som bidrog till att sätta Tupperware på kartan var deras unika direktförsäljningsmodell med så kallade Tupperwarepartyn, där kunder fick chans att testa och köpa produkterna. Party-konceptet visade sig vara mycket effektivt och spreds världen över.
Nu ser det däremot ut att vara slut på Tupperwarepartyn för ett tag. Efter flera års kamp mot minskad försäljning har företaget nu tvingats ansöka om konkurs.
– Under de senaste åren har företagets finansiella ställning påverkats hårt av den utmanande makroekonomiska miljön, sa Tupperwares vd Laurie Ann Goldman i ett uttalande till investerare .
Bolaget meddelar att de planerar att begära domstolstillstånd för att starta en försäljningsprocess av verksamheten samtidigt som de hoppaskunna fortsätta verksamheten under konkursen.
Tupperware Plastics Company grundades i mitten av 1940-talet av amerikanen Earl Tupper, som var den första att använda polyeten i sina matförvaringsbehållare. Designen revolutionerade marknaden då maten höll sig fräsch längre, något som var avgörande under tiden då kylskåp fortfarande var för dyra för många hushåll. Enligt bolaget säljs idag Tupperware i 70 länder världen över.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se