Med sina många smarta funktioner har bilmärkenas mobilappar underlättat livet för många elbilsägare. Nu har det gjorts en undersökning på vilken app som är bäst och sämst, enligt ägarna. Tesla-ägare har anledning att jubla, medans Volvo och Polestar står för ett bottennapp och verkar ha mycket att jobba på.
Eftersom nästan alla i dag har en egen mobiltelefon så har bilappar blivit en naturlig funktion att introducera för de flesta bilmärkena. Apparna var inte livsviktiga för bilägarna till en början, men sedan elbilar blivit allt vanligare har apparna fått en viktigare funktion, där det går att kolla laddstatus, räckvidd och ställa in ett laddning-schema på distans, skriver Carup. Enligt JD Power använder cirka 90 procent av alla elbilsägare appar till sina bilar.
Vad som avgör vilken av bilmärkena som tagit fram den bästa appen är ägarna. Därför gjorde JD Power en stor undersökning på hur ägarupplevelsen var på olika bilappar. Ett genomgående problem de upptäckte var att 38 procent av användare ofta fick anslutningsproblem när de använde sina appar.
Hur undersökningen gick till utvecklar inte JD Power särskilt noga, men de skriver så här i alla fall.
– Insikter härrör från kartläggning av elbilsägare och en bedömning av de mest relevanta EV-mobilapparna. Resultaten är baserade på en standardiserad bedömningsmetod som förlitar sig på mer än 350 bästa praxis för fordonsappar som inkluderar mer än 70 EV-specifika attribut, skriver JD POWER.
Undersökningen gjordes enbart på elbilar där de delades in i två olika listor. Premiumbilar och vardagsbilar. Bland premium-biltillverkarna kom Tesla på en förstaplats med 847 poäng av 1000. Mercedes var strax bakom med 843 poäng och BMW kom trea på 834 poäng. I botten hittar vi Polestar på 626 poäng och Volvo ligger tredje sist med 717 poäng.
En intressant grej med Tesla och det tidigare problemet jag lyfte med anslutningen till apparna är att ungefär 30 procent av deras användare upplevde anslutningsproblem under 2023. Det i sig är en ökning med 10 procent från 2022. Företaget själva menar att problemet kan uppstå då en ökad appanvänding anstränger Teslas nätverkskapacitet.
Bland icke-premiumbilarna kom Hyundai etta på 835 poäng av 1000. Kia två på 829 och Ford trea med 810. Sämst i denna kategori var Subaru på 677. Näst sist kom Volkswagen och VinFast tillsammans på 680 poäng. Alltså ett riktigt bottennapp av Polestar eftersom de får sämst poäng av alla.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se