Var fjärde lastbil på vägarna är en fara

Var fjärde lastbil på svenska vägar har så pass allvarliga brister på sina däck att det utgör en betydande säkerhetsrisk. Det visar en nyligen genomförd säkerhetskontroll.
– En mycket stor andel av de tunga fordonen ute på våra vägar har ett omedelbart behov av däckservice, säger Jonas Odqvist, vd på Euromaster.

Euromaster har i samarbete med Circle K genomfört en landsomfattande säkerhetskontroll och inspektion av lastbilsdäck. Totalt inspekterades 706 däck på 87 fordon, och på dessa kontroller mättes både mönsterdjup och lufttryck, samt en okulär besiktning av däcken. Resultatet visar att var fjärde fordon på vägarna har så allvarliga brister i sina däck att omedelbar service krävs för att fordonen ska vara lagliga och inte utgöra en betydande säkerhetsrisk.

De som fick anmärkningar klassades även senare in i olika kategorier: låg, mellan och hög risk. Hela en av fyra, eller 24%, av lastbilarna hamnade i kategorin “hög” risk.
– Dessa fordon har ingenting på våra vägar att göra och utgör en extra säkerhetsrisk nu då man kan överraskas av plötslig halka, säger Jonas Odqvist i ett pressmeddelande.

Endast 17% av de inspekterade fordonen klarade sig helt utan anmärkning. De dåliga däcken utgör inte bara en säkerhetsrisk på vägarna utan drabbar dessutom plånboken, och inte minst miljön. Rätt lufttryck däremot minskar slitaget, sparar bränsle och ger både lägre kostnader och ett mindre klimatavtryck. Av de inspekterade fordonen hade hela 52% av de minst ett däck med mer än 10% undertryck.
– Att kontrollera däcken innan vi rullar iväg, speciellt nu i vinterväglag, vinner vi alla på, säger Niclas Lundberg, produktchef drivmedel på Circle K.

I samband med inspektionerna genomfördes dessutom en undersökning bland chaufförer för att kartlägga deras kunskap om lagkrav och liknande. Bland de tillfrågade förarna angav 24% att de är osäkra på vilka lagar och regler som gäller för vinterdäck på lastbilar. Dessutom uppgav 46% att deras arbetsgivare antingen saknar rutiner eller att de själva inte känner till de rutiner som finns för hur och när däckkontroller ska genomföras.
LÄS MER: