Vasaloppet orsakar rena miljonregnet. Tack vare att loppet vuxit enormt drar kommunerna in en halv miljard kronor.
– De har gjort det till en hel vecka och dragit ut det över hela året, säger experten Olof Lundh.
Vasaloppet har genom åren utvecklats på flera fronter. Arrangörerna har gjort evenemanget till en helvecka upplevelse med tjejvasan, barnvasan och öppet spår. Även på sommaren finns det cykelvasan. Idag omsätter bolaget cirka 17 miljoner kronor, enligt SR.
För kommunerna som arrangerar Vasaloppet innebär veckan en enorm ekonomisk upplyft. Bara pengamässigt får kommunerna nästan en halvmiljard i turismeffekter. Ideella krafter hjälper är de som jobbar under evenemanget som får sin belöning senare då pengarna går tillbaka till föreningarna.
– Mora kommun hade sett annorlunda ut ifall det inte funnits något Vasalopp, säger Anna Hed, kommunstyrelsens ordförande i Mora Kommun till SR.
Även om pandemin tog hårt på Vasaloppet har arrangörerna studsat tillbaka under de senaste åren. Svt storsatsar på sändningen av loppet och förlängde precis sitt avtal över fem år till. När Svt sänder gör det mycket lättare för arrangörerna att hitta sponsorer, som vet att de kommer synas för miljontals tittare. Bolaget är även delägare i Ski Classics, vilket också bidrar med pengar. Den svenska kronans svaghet är också en faktor till att fler utländska åkare anmäler sig, vilket också bidrar till den uppåtgående trenden för arrangemanget.
Inför framtiden kan ett av Vasaloppets största hot vara miljön. Med allt högre medeltemperaturer i Sverige blir det allt svårare att underhålla spåren med tillräckligt med snö under vissa år.
LÄS MER:
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.