Om Northvolt går i konkurs vill Miljöpartiet att staten kliver in och räddar batteritillverkaren, något som inte är aktuellt enligt finansministern. Istället kan en annan statlig aktör vara intresserad.
– Kinesiska staten skulle kunna köpa konkursboet, säger Rikard Eriksson, professor i ekonomisk geografi.
Miljöpartiet vill att staten går in och räddar Northvolt om en konkurs blir aktuellt, rapporterar DI. Antingen i form av ett stödpaket – eller att staten tar över ägandet. Att staten ska bli ägare avvisas dock av statsminister Ulf Kristersson.
– Det finns väldigt många olika sätt att göra det här på, men vi är i ett för tidigt läge för att tala om mer lån, bidrag eller statligt övertagande. Men jag tycker att det är så pass viktigt att man inte bara ska avfärda det, säger Janine Alm Ericson, Miljöpartiets ekonomiska talesperson.
Förhoppningen om att batteribolaget själva klarar den stundande krisen kvarstår. Men om det värsta händer vill Miljöpartiet att staten står redo.
– Det kan inte bli så att skattebetalarnas pengar bara ska kastas rakt in i ett privat bolag, utan man får se vad som bäst skulle kunna överbrygga en sådan situation om den skulle uppstå. Men staten har många verktyg för att kunna göra överbryggningar för att företag ska kunna komma igen, säger Janine Alm Ericson.
Kinesiska staten kan bli intressent
Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) är det inte aktuellt att staten kliver in. Men om den svenska staten inte är intresserade kan den kinesiska staten istället nappa.
Enligt Rikard Eriksson, professor i ekonomisk geografi vid Umeå universitet, är det möjligt om ett europeiskt samarbete inte räddar situationen.
– Kinesiska staten skulle kunna köpa konkursboet om inte ett europeiskt konsortium går samman, säger han till Folkbladet.
Kina är i dag världens största batteriproducent. Om tullavgifter på kinesiska varor införs i EU blir exporten dyrare. Rikard Eriksson beskriver att det i ett sådant scenario blir ännu viktigare för Kina att etablera sig inom Europa.
Tanken var att Northvolt skulle minska beroendet av kinesisk import och bli en konkurrent på den globala batterimarknaden. Men istället för att bli den gröna ledstjärnan inom europeisk batteritillverkning kan det leda till att Kina få ännu större övertag på marknaden.
LÄS MER: