Volkswagens vinst har rasat och koncernchefen Oliver Blume pekar på höga kostnader och långsam utveckling som orsaker. Nu kan Volkswagen va på väg att gå samma väg till mötes som det konkursdrabbade kamerajätten Kodak, menar tysk public service.
– Vi undrar ifall Volkswagen upplever sitt “Kodak moment”, där bristande anpassning hotar dess överlevnad?, skriver tyska DW.
Kodak var ett av världens största kameraföretag med över 100 års erfarenhet. Företaget var först i världen med utveckla den digitala kameran som de tog patent på redan 1975. Men i stället för att lägga fokus på forskning kring digital fotografering fortsatte de enbart att utveckla den analoga kameran. Ett beslut som gjorde att företaget inte klarade av den digitala utvecklingen och tvingades gå i konkurs år 2012.
Enligt tysk public service kan nu den tyska biljätten Volkswagen kan gå samma öde till mötes, skriver Carup. I slutet av sommaren annonserade Volkswagen att de måste genomföra stora förändringar för att kunna överleva och när de redovisade sitt resultat för årets tredje kvartal föll vinsten med 64 procent.
– Är en grundläggande förändring av strategin nödvändig? Vi undrar ifall Volkswagen upplever sitt “Kodak moment”, där bristande anpassning hotar dess överlevnad?, skriver DW News.
Här om dagen bröt Volkswagens högsta koncernchef Oliver Blume tystnaden om krisen. För Bild am Sonntag kommenterar han han Volkswagens ödestimma. Han bryter ett tabu och väljer att kritisera decennier av misstag inom Volkswagen som lett fram till dagens kris.
– Svag efterfrågan på marknaden i Europa och avsevärt minskade intäkter från Kina avslöjar årtionden av strukturella problem hos VW.
Lönerna hos Volkswagen har helt enkelt blivit för höga i Tyskland, hävdar ledningen. En bilbyggare kan ha en månadslön på över 50 000 kronor med tillägg. Men även VW:s utveckling av bilar har blivit för dyr, uppger Carup.
– Våra arbetskostnader här är till exempel ofta mer än dubbelt så höga som genomsnittet på våra europeiska platser. Det finns också ett behov av åtgärder när man jämför våra utvecklings- och försäljningskostnader och andra kostnadsområden jämfört med konkurrenterna, säger Blume till Bild am Sonntag.
Enligt Blume säljer Volkswagen till och med något fler bilar än förra året just nu, trots kris i Kina. Men det räcker inte när kostnaderna är för höga. Senaste kvartalet sjönk det med 64 procent, i år har det minskat med 20 procent. Kanske lät Volkswagen kostnaderna skena när de höjde priserna under pandemin.
En annan orsak till krisen uppges vara Volkswagens enorma IT-företag Cariad. De har 10 000 anställda utvecklare, men har inte lyckats få fram konkurrenskraftig mjukvara i tid. IT-utvecklarna kan knappast räknas med att skonas när besparingarna genomförs.
– Målet för kostnads- och kapacitetsanpassning är satt, säger Oliver Blume kallt.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se