Det talades om en prestigesatsning från Volvo Cars sida. Men det hela slutade i miljardrullning och nu förlorar 50 personer jobbet när Volvo On Demand läggs ner, skriver DI.
– Varsel är självklart ett tufft besked att lämna till de som berörs och som också gjort ett väldigt bra jobb, säger Jessica Span, vd på Volvo Car Sverige.
Sett till siffrorna var satsningen tänkt att hamna någon helt annanstans. Ägarna sköt till pengar i miljardklassen till både verksamhets- och utvecklingsbolaget. Flottan bestod av 1200 bilar och hade 200 000 användare. Bara i år har Volvo on Demand sett en 4%-ökning av användare. Men det var inte tillräckligt för att bilpoolen skulle generera vinst. På onsdagen meddelade Volvo Cars att verksamheten i dotterbolaget Volvo Car Mobility Sweden, som driver tjänsten, läggs ner.
”Beslutet sker mot bakgrund av en mer utmanande makroekonomisk miljö som resulterat i ökade kostnader för att driva tjänsten med den kvalitet som Volvo Cars kräver och våra kunder kan förvänta sig”, skriver företaget.
När utvecklingsbolaget avvecklades förra året sas det utåt att man skulle fortsätta med själva bildelningstjänsten, men intern information skvallrade om att det inte skulle satsas några nya resurser. Bildelningstjänsten var en utveckling av den gamla bilpoolen Sunfleet, som startade 1998 i ett samarbete mellan Volvo och Hertz.
Efter ett namnbyte till “M” gjorde man 2022 en sista omtagning med Volvo on Demand. Men där Sunfleet var lönsamt blev prestigesatsningen det motsatta. Varför det blev så finns det flera orsaker till.
– Det är svårt att jämföra då det varit i olika tider med olika förutsättningar både vad gäller bilar, räntenivåer och kostnader för exempelvis parkering, säger Jessica Span.
Det kommer fortsatt gå att boka bilar fram till den 13 januari nästa år.
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.