Volvo river sitt löfte – räddar kvar bensinbilar

Volvo Cars kapitulerar och skrotar sitt löfte om att bara sälja elbilar år 2030. Nu nöjer sig Volvo med att sälja 90 procent laddhybrider och elbilar. 
– Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet, säger vd Jim Rowan i en kommentar.

Flera biltillverkare har tvingats skrota sina högtidliga mål om att gå över helt till elbilar, bland annat Mercedes, Ford och Cadillac. In i det längsta har Volvo Cars hållit ut och lovat att de inte ska riva upp sitt löfte om att bara sälja elbilar år 2030. Tidigare sade vd:n Jim Rowan att det inte fanns några om och men. Och så sent som för några veckor sedan dementerade Volvo Cars att de skulle riva upp sitt löfte.

Men nu rivs löftet upp officiellt och Volvo nöjer sig med minst 90 procent laddhybrider och elbilar från 2030, skriver Carup. Något specifikt löfte om elbilar existerar inte längre. Volvo meddelade beskedet i ett pressutskick på efter lunchen på onsdagen.  Förbränningsmotorerna blir därmed kvar i Volvos bilar även efter 2030. Senare idag visas en ny Volvo XC90 med bensinmotor upp.

Förnyade Volvo XC90 som avtäcktes under onsdagen.

– En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet, säger vd Jim Rowan.

Det långsiktiga målet för Volvo är fortfarande att bli ett helt eldrivet bilföretag. Men Volvo har beslutat att skrota sitt löfte och justera sina elektrifieringsambitioner till följd av förändrade marknadsförhållanden och kundefterfrågan. Framöver siktar Volvo Cars på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, vilket innebär en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider, det vill säga alla bilar som kan laddas med sladd.

Volvo har satt in bensinmotorer i sina bilar sedan 1927 och kommer att fortsätta med det även efter 2030. På bilen syns en Volvo PV444 utanför Kungliga Tennishallen där bilen hade premiär 1944.

Volvo Cars andel av helt eldrivna bilar uppgick till 26 procent under andra kvartalet 2024, den högsta andelen bland alla jämförbara premiumbiltillverkare. Andelen elektrifierade bilar – elbilar och laddhybrider – uppgick till 48 procent.

Volvo Cars tvingas också skruva upp sina mål för koldioxidutsläpp. Till 2030 siktar bolaget på att ha minskat CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent jämfört med 2018 års nivå, en justering av den tidigare ambitionen om 75 procents minskning. För 2025 siktar bolaget på en minskning med 30-35% jämfört med 2018 års nivå, istället för det tidigare målet om en minskning med 40%.

Senare idag visar Volvo upp en uppdaterad version av sin Volvo XC90, en stor SUV med bensinmotor. Den tros följas av ytterligare uppdaterade modeller med bensinmotorer och laddhybrider. Bilarna säljer helt enkelt för bra för att Volvo ska kunna lägga ner dem. 
LÄS MER: