Icon of the Seas är världens största kryssningsfartyg. Båten som byggdes i Åbo, Finland hyllas nu av flera efter sin invigningssegling.
– Det är fantastiskt, säger passageraren Christina Carvalho till New York Times.
Med sina 250 800 ton tar kryssningen nästan 8 000 människor ombord. Fartyget har även starka kopplingar till Norden. Royal Caribbean som utrustat fartyget hade som mål att skapa den ultimata familjesemestern när de konstruerade båten.
Företaget ville trotsa de negativa stereotyperna om trånga däck och långa köer. Därför är interiören öppen och luftig med fönster från golv till tak.
– Fartyget har en känsla av en stad med åtta distinkta stadsdelar, skriver Ceylan Yeginsu reporter New York Times.
På fartyget finns det sju pooler som alla har olika typer av vibbar. En pool kallas för ”The Hideaway” som bara var till för vuxna med möjlighet till servering av alkohol. Fartyget erbjuder även 40 olika restauranger som alla har olika typer av mat.
– En av de största överraskningarna var utbudet av matställen. Mitt favoritställe var mathallen Aquadome där det fanns crepes och en grekisk restaurang, skriver Ceylan Yeginsu i New York Times.
Icon of the Seas erbjuder även ett rikt nattliv med en egen nattklubb, komediklubb och en helt egen vattenshow. På dagarna kan passagerarna även besöka en vattenpark som har sex olika vattenrutschbanor.
– Det finns nästan för mycket att göra, sa Nancy Carter till New York Times som var ombord på båtens invigningssegling.
Båten som konstruerades i Åbo, Finland har även en norsk kapten uppvuxen i Bergen, Henrik Loy. Han fick tidigt besöka fartyget när det var under konstruktion med ett team för att förbereda inspektioner, utbildning och tester i viktiga moment under konstruktionen av båten.
Ett sådant nyckelögonblick kunde vara när fartyget pressas till sina gränser i en serie prestandatestet där motorer, navigationssystem och framdrivning testas.
– Icon of the Seas är ren helt ny klass av fartyg med många nya funktioner och innovationer. Jag är hedrad och glad över att vara kapten på Icon of the Seas, berättade Henrik Loy för Royal Carribien.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.