Mat- och Youtube-profilerna Matkoma, duon Adam Åstrand och Anton Lundell, uppvisar ett läckert 2023. Duon väljer att fira rekordåret med att dela på en stor utdelning.
Göteborgsduon, mest kända som Matkoma, är några av Sveriges allra största influencers inom mat. Sedan starten av den gemensamma Youtubekanalen 2016 har de fått över 360 000 prenumeranter och över 165 miljoner visningar. De har förutom Youtubekanalen även en stor följarskara på andra sociala medier och en gemensam podcast.
För Matkoma innebar 2023 ett riktigt succéår. Duons gemensamma bolag Lundstrand Media AB uppvisar en omsättningsökning på 18 procent till 4,2 miljoner kronor – en markant ökning från 3,6 miljoner kronor året innan.
Rörelsevinsten ökade också kraftigt, och steg från 1,3 miljoner kronor till 1,5 miljoner kronor förra året, en ökning på närmare 19 procent trots att duon går från två anställda till tre anställda i bolaget. Nu väljer duon att unna sig en rejäl utdelning på nästan en miljon kronor enligt det färska bokslutet för det gemensamma bolaget.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.