Populära varorna borttagna från Willys

Allt fler varor försvinner från Willys butikshyllor och byts ut mot butikens egna märken. Skiftet resulterar i billigare utgifter för butiken – men en dyrare matkasse för kunderna.

Under senaste tiden har allt fler kunder har reagerat på att livsmedel som säljs i storpack och “familjepack” sakta men säkert tas bort ur sortimentet. I samma takt tas butikernas egna märken får alltmer plats på hyllorna, vilket VLT var först att rapportera om. Exempelvis så har Felix familjepack med små delikatessköttbullar slutat säljas på Willys. I stället säljs nu större förpackningar av Axfoods eget varumärke Eldorado.

Magnus Mai, frysansvarig på Willys på Hälla. Han menar att den största anledningen till att saker tas ur sortimentet är dålig försäljning. Samtidigt bekräftar han för VLT att Willys har börjat satsa mer på sina egna varumärken, såsom Eldorado och Garant. “Det är billigare att köpa in och det ger bra marginaler”, säger Magnus Mai till VLT.

Foto: Axfood

När butiken satsar på egna märken så blir det billigare för butikerna – samtidigt som matkassen blir dyrare för kunderna. Johanna Eurén är kommunikationschef på Willys. Hon menar att det inte finns någon systematisk tanke från Willys sida att satsa på egna märken. Hon menar snarare att handlar om en större efterfrågan på den typen av varor.

– Om det inte är tillräckligt stor efterfrågan på en vara, eller en viss förpackningsstorlek, måste vi ta bort den ur sortimentet för att prioritera en annan vara som fler kunder efterfrågar. Ibland slutar leverantören att producera en viss vara, eller en viss förpackningsstorlek, och då försvinner den av den anledningen. Om det är just ens egna favorit som försvinner, så kan upplevelsen vara att det finns en systematik bakom, men så är det inte, säger hon till VLT.

LÄS MER: