Elbilar har ofta högre skadekostnader än andra bilar. Det fick en bilägare i USA erfar. En buckla på bakdelen på elbilen Rivian R1T kostade 230 000 kronor att laga.
Nyligen blev en ägare till en Rivian R1T, som förvisso inte säljs i Sverige ännu, påbackad av en lastbil. Det resulterade i några mindre bucklor på vänstra bakstammen av bilen. Ägaren fick en chock när reparationsnotan kom. Den landade på 21 149 dollar, motsvarande 230 000 kronor, berättar ägaren på Reddit.
Och något batteri eller några elmotorer var inte inblandade i affären. Istället verkar det vara Rivians speciella konstruktion som orsakade den extremt höga kostnaden. Bakpartiet är samma plåt som går ända fram till det främre taket.
Därmed fick hela panelen kapas bort och bytas ut. En rejäl operation som naturligtvis inte är billig. Och med den här typen av reparationer är det inte underligt att skadekostnaderna rusar i höjden. I Sverige ökade de totala skadekostnaderna med 1,9 miljarder kronor förra året.
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]