Grandiosa lanserar konceptet “Hela Sveriges hempizza” som enligt dem ska tävla med hämtpizza från pizzeriorna. Med relanseringen vill de stjäla kunder från Sveriges pizzerior.
– Det ska bli det självklara valet för alla i Sverige som tycker om pizza, säger Sara-Maria Löfvenberg, brand team manager på Grandiosa.
Grandiosa utmanar hämtpizzans ställning hos svenska folket med det nya konceptet “Hela Sveriges hempizza”, uppger företaget i ett pressmeddelande. De gör en nylansering av delar av sortimentet som enligt företaget har förbättrad smak och kvalitet.
Enligt Sara-Maria Löfvenberg, brand team manager på Grandiosa Orkla Foods Sverige, finns aptit på marknaden för fryspizza. Fryspizzamarknaden har under det senaste året växt i både värde och volym.
– Vi ser en stor tillväxtpotential inom dagligvaruhandeln för fryst pizza och vår ambition är att bli det självklara valet för alla i Sverige som tycker om pizza med mycket av det goda på, säger hon i pressmeddelandet.
Enligt Sara-Maria Löfvenberg är det svajiga ekonomiska läget en anledning till att fler köper pizza i frysdisken, istället för att gå till den lokala pizzerian.
– Vi ser att trenden går mot att fler väljer att äta pizza hemma köpt från frysdisken. Det är en kombination av att vi har mindre pengar i plånboken och att prisgapet mellan fryst pizza och pizzzeriapizza ökar, men också att vi har en önskan om att spara tid, säger hon.
Relanseringen har en betoning på svenska råvaror, med svenskt kött och inhemska råvaror. Det framgår däremot inte om alla råvaror är svenska.
Svenskarna äter 500 000 pizzor per dag och hela 96 procent av befolkningen äter pizza minst en gång per år. När det kommer till fryspizzor är det bara hälften av den svenska befolkningen som väljer det frysta alternativet.
Enligt Sara-Maria Löfvenberg älskar svenskarna att vara hemma, vilket hon ser som en av anledningarna till att vi föredrar att köpa hem pizza istället för att äta ute på restaurang.
– Vi svenskar älskar också våra hem och gillar generellt att vara hemma, oavsett om det är med barnen, för sig själv, med vänner eller på en hemmafest, säger hon.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.