”Volvo vacklar om förbud mot förbränningsmotor”

Volvo Cars har börjat vackla om sitt förbud mot förbränningsmotorer från 2030, uppger tyska affärstidningen Manager Magazin. Nu när elbilsmarknaden gått ner och EU infört strafftullar så är inte vice vd Björn Annwall lika bestämd angående förbudet. 
– Vi måste kunna reagera när som helst om omvandlingens hastighet förändras, säger Björn Annwall. 

För tre år sedan gick Volvo Cars ut och gjorde ett tydligt ställningstagande om att de skulle lägga ner alla förbränningsmotorer till 2030 och endast tillverka elbilar. Nya vd:n Jim Rowan har vid flera tillfällen deklarerat att det inte finns några ursäkter. 
– Vi är helt inne på elektrifieringen och har stora ambitioner. Det finns inga om och men som kan stoppa det, har Jim Rowan sagt i flera intervjuer. 

Men nu uppger ansedda tyska affärstidningen Manager Magazin att Volvo Cars har börjat vackla, efter att de gjort en intervju med vice vd:n Björn Annwall i Frankfurt där han uttryckt flera ”men”. Tidningens tolkning är att ”Annwall inte längre vill engagera sig fullt ut”. 

Volvos vd Jim Rowan har flera gånger sagt att det inte finns några om och men som kan stoppa Volvos totala övergång till elbilar från 2030.
Volvo drabbas av strafftullar på EX30 – och nu garderar sig vice vd Björn Annwall för att det finns omständigheter som kan påverka omställningen till elbilar.

I veckan kom EU:s beslut om strafftullar på elbilar tillverkade i Kina, något som kommer slå hårt mot Volvo Cars, skriver Carup. Och nu finns det enligt Annwall några om och men. Även om han säger att Volvo bara ska sälja elbilar från 2030. 
– Vi måste kunna reagera när som helst om omvandlingens hastighet förändras. Det händer inte alltid i samma hastighet i alla regioner, säger Björn Annwall till MM.

Volvo bekräftar nu också att de ska fortsätta att hålla laddhybrider och mildhybrider uppdaterade för att vara konkurrenskraftiga. Enligt Manager Magazin hade Mercedes vd Ola Källenius liknande uttalanden innan de officiellt skrotade sitt förbränningsförbud. 
– Elbilsmarknaden är tuffare och mindre än vi förväntade oss för ett år sedan. Vi sa att vi bara ville sälja elbilar från 2030. Det vill vi fortsätta med. Men tills dess kommer det att vara många upp- och nedgångar, säger Björn Annwall. 

De nya tullarna på elbilar som tillverkas i Kina är ett hårt slag mot Volvo Cars som får betala en extra tull på sin nya EX30-modell på 20 procent utöver dagens 10 procent. Volvo har inlett året mycket starkt med sina elbilar och EX30 har blivit Europas tredje mest sålda elbil. Volvo elbilsandel har ökat till var fjärde bil när elbilsförsäljningen i år gått upp med 45 procent. Företaget försöker nu flytta produktionen av EX30 från Kina till Gent i Belgien för att inte drabbas av strafftullar.
Volvo Cars pressavdelning lämnar på fredagen följande kommentar till Manager Magazins uppgifter till Carup:
– Volvo Cars står fast vid vår ambition att bli helt elektriskt.

LÄS MER: