Rekord för Petter Stordalen – vill utmana SAS

Hotellkungen Petter Stordalen har återhämtat sig rejält från pandemin och 2023 blev ett riktigt rekordår. Nu har han som ambition att expandera stort och vill utmana SAS tillsammans med Norwegian.
– Både vi och Norwegian har Norge och Sverige som vår primära marknad och expanderar i Norden, säger Stordalen till Helsingborgs Dagblad.

Pandemin och reseförbud påverkade Petter Stordalen och hans hotellimperium Strawberry kraftigt. Men nu har resandet återvänt, och 2023 blev ett år som överträffade alla Petter Stordalens förväntningar.
– När vi var mitt i 2022 trodde jag aldrig att vi skulle ha varit i närheten av den situation vi är nu, säger Petter Stordalen till HD.

Förra året lyckades Stordalens hotellkoncern Strawberry öka sin omsättning till hela 17,1 miljarder norska kronor, motsvarande drygt 17 miljarder svenska kronor. Det är en kraftig ökning från 14 miljarder 2022, och nästan en fördubbling jämfört med 2021 då omsättningen landade på 9 miljarder. Bolaget hade en omsättning på 12 miljarder i det sista pandemifria året 2019, och Stordalen menar att hotellimperiet nu står starkare än någonsin.
– Vi har tagit marknadsandelar och expanderat. Så vi kom ur pandemin starkare, säger Petter Stordalen.

För hotellkedjan ligger fokus framöver på expandera i Danmark och Öresundsområdet. Planen är att stärka bolagets position genom att köpa upp hotell som fortfarande har det tufft.
– Vi ser att det är en del som kastar in handduken. Det är det nya, att du går in och investerar och ger ny kraft åt dessa hotell. Vi kommer att få se mer av det. Det pågår en konsolidering på
hotellmarknaden med oss och Scandic som de ledande aktörerna i Norden just nu, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Bolaget har också en ambitiös plan på att utmana de befintliga lojalitetsprogrammen i Norden. Tillsammans med flygbolaget Norwegian siktar Stordalen och hans hotellimperium Strawberry nu på att utkonkurrera SAS och EuroBonus.
– När vi tar våra 2,5 miljoner medlemmar och Norwegians fyra miljoner medlemmar och slår samman det så får vi en digital förtroendevaluta, där även hyrbilsföretag och andra partner kommer att vilja vara med i samma universum, säger Stordalen.
LÄS MER: