Nu produceras de första kinesiska elbilarna vid en fabrik i Europa. Leapmotors T03 är märkets första modell att börja tillverkas i Polen i ett samarbete med Stellantis. Elbilen kommer att vara en stor konkurrent till Dacia och har en produktionskostnad på jättelåga 4000 – 5600 kronor per bil.
Som ett svar på EU:s höjda strafftullar mot kinesiska elbilar på 31 procent har Stellantis inlett sin produktion av Leapmotors helelektriska T03 tidigare än planerat. Modellen har påbörjat sin produktion i en Fiat-fabrik i Tichy, Polen, skriver Carup. Bilen ses främst som en konkurrent till Dacia som den biltillverkare Stellantis främst vill utmana med hjälp av Leapmotor.
Leapmotors T03 har inte börjat massproduceras i den polska fabriken, men redan nu har flera testenheter tagits fram. Själva produktionen ska inledas på riktigt under september senare i år, men ifall möjligheterna finns kan den påbörjas tidigare än så. Enligt Stellantis har de lyckats säkerställa en tillverkningskostnad för T03 på cirka 4000 kronor till 5600 kronor per bil, enligt CarnewsChina. Det skulle isåfall vara på samma nivå som det kostar att tillverka bilen i Kina medan det är hälften av vad det kostar att få fram bilen i Italien.
Stellantis äger 51 procent i ett samarbetsföretag med Leapmotors och har därför kontroll på alla Leapmotor enheter som tillverkas i Europa. Samarbetet har sin grund i att Stellantis köpte 21 procent av Leapmotors förra året. Vid slutet av 2024 hoppas fordonskoncernen att T03 ska finnas tillgänglig i över 200 butiker runt om i Europa.
Till 2027 har Stellantis planer på att det ska finnas minst sex Leapmotors modeller ute på den Europeiska marknaden och redan nu har Leapmotors börjat förbereda sig för en lokal produktion av komponenter till en andra modell. Den bil som förväntas produceras då är SUV:en A12.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se