Jättemotorn med 42 000 hk går på ammoniak

En ny tvåtakts marinmotor, med en effekt på över 42 000 hk, vars koldioxidutsläpp ligger på nästintill noll. Det har en grupp schweiziska ingenjörer nyligen lyckats ta fram. Motorn är den första i världen att klara alla tester för att köras på en ny typ av grönt bränsle – nämligen ammoniak. 

Allt fler vill bidra till att göra flyg, bil och fartyg miljövänligare. Tidigare uppmärksammade vi hur svenska forskare vid Chalmers gjort nya framsteg i utvecklingen av vätgasflyg. De senaste två åren har sjöfarts- och varvsindustrin gått mot att använda ammoniak som ett “grönt” bränsle för att minska CO2-utsläppen. Ammoniak (NH3) innehåller nämligen inga kolatomer, vilket innebär att det inte genererar CO2 vid förbränning. Ammoniak är även lättare att lagra i flytande form än väte, möjliggör för fartyg att ha tillräckligt stora tankar för att färdas mycket långa sträckor, vilket idag inte är möjligt med batteri- eller vätgasdrivna fartyg.

Schweiziska ingenjörer vid WinGD gick nyligen ut med att de utvecklat en ny tvåtakts marinmotor som kan använda både ammoniak och diesel som bränsle, uppger ECOticias. Om ett extra system installeras kan motorn även drivas med gas eller metanol, vilket är ett annat miljövänligt alternativ. Även om de inte är först med att utveckla den här typen av motorer, så är den schweiziska upplagan först i världen i sitt slag, att ha klarat alla tester, godkännanden och certifieringar vilket gör den redo för serieproduktion. Den nya motorn har det officiella namnet XS Range, lanseras nu i två versioner X52-S och X62-S, och ska kunna uppnå en effekt på mellan 6 934 hk och 42 638 hk. Det första fartyget som kommer att utrustas med denna motor är ett bil- och lastbilsfartyg med en kapacitet på 7 000 TEU.
LÄS MER: