Lokaltidningar allt mer hotade – drar ner rejält

Papperstidningar fortsätter ha det svårt och nu tvingas flera lokaltidningar i Jämtland skära ned på sin utgivning. Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund går från att ges ut sex dagar i veckan till endast tre dagar i veckan.

Tidningsjätten Bonnier väljer att dra ned på takten av utgivningen av lokaltidningar för att spara pengar. För Östersunds-Posten och Länstidningen Östersund innebär det att man halverar utgivningen, och från och med mars 2025 kommer papperstidningarna att endast ges ut tre dagar i veckan. 

Ida Stiller, tf chefredaktör på Länstidningen Östersund, påpekar dock att den digitala tidningen inte påverkas av beslutet.
– Redan i dag gör vi på Länstidningen mycket journalistik som inte finns i papperstidningen. Oavsett hur många dagar i veckan som den produkten kommer ut är det därför en bra idé att även ta del av våra nyheter digitalt om man vill läsa all vår journalistik. Med det sagt har jag också förståelse för att flera kunder gärna hade haft kvar papperstidningen fler dagar i veckan, menar Ida Stiller, tillförordnad chefredaktör på Länstidningen Östersund.

Jämtlandstidningarna är inte de enda lokaltidningarna som har det tufft. I våras tvingades lokaltidningen Blekingeposten att lägga ned verksamheten efter 79 år. Hos jätten Bonnier har man sedan tidigare sänkt utgivningstakten, tagit till besparingsåtgärder och gjort omorganiseringar på bland andra Dala-Demokraten, Skånskan och Östersunds-Posten för att skära ned på kostnaderna. 2021 valde man också att lägga ned fyra lokaltidningar i Skåne.

– Effekterna av de frekvensjusteringar som vi genomfört på andra titlar har varit väldigt goda och vi har till exempel kunnat säkerställa satsningar i det redaktionella arbetet. Samtidigt är den här typen av förändringar en förutsättning för att vi också ska kunna möjliggöra en långsiktig hållbarhet för våra papperstidningar. Vi vill så länge som möjligt kunna erbjuda våra kunder en fysisk tidning hem i brevlådan och med en sådan här förändring skapar vi möjligheter för det, säger Cecilia Ekebjär på Bonnier.

Två anledningar till den svaga finansiella ställningen hos många lokaltidningar är minskade annonsintäkter och ett sänkt mediestöd.

LÄS MER: