Axfoods matkassebolag Middagsfrid går i graven. Istället väljer koncernen att ingå avtal med Linas Matkasse. Anledningen till Middagsfrids avveckling är bolagets svaga marknadsutveckling, uppger Axfood i ett pressmeddelande.
Middagsfrid grundades 2007 och var då pionjärer inom hemleverans av färdigplanerade prenumererade matkassar. Bolaget köptes upp av Axfood 2017 för att bredda koncernens kunderbjudande. Men på grund av den höga inflationen och förändrade konsumentbeteenden har det blivit svårt för bolaget att upprätthålla långsiktig lönsamhet.
– Som en följd av en svag marknadsutveckling för färdigplanerade matkassar har vi nu landat i beslutet att avveckla Middagsfrid och i stället ta vidare värdena som skapats i Middagsfrid i nya former, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör för Axfood.
Värdena som byggts upp inom Middagsfrid under åren, kommer att förvaltas och vidareutvecklas av andra parter inom Axfoodkoncernen. Dessutom har ett avtal med matkassebolaget Linas Matkasse ingåtts, för att fortsätta kunna erbjuda Middagsfrids kunder hemleverans av matkassar. Middagsfrids verksamhet avvecklas den 30 september 2024.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se