Audis globala försäljning föll med 8 procent första halvåret. Nu byter Audi ut sin hyllade försäljnings- och marknadschef Hildegard Wortman. Den som ska rädda Audi blir tidigare Sverigechefen Marco Schubert.
– Att komma tillbaka till de fyra ringarna – för mig känns det som att komma hem, säger Marco Schubert.
Audi har haft motvind under första halvan av 2024. Första halvåret såldes 833 000 bilar, ett tapp med 8,2 procent. Nu väljer globala försäljnings- och marknadschefen Hildegard Wortmann att lämna sin post efter fem år, uppger Carup. Enligt Audi skiljs de åt i harmoni.
– På Audi har hon tillsammans med sitt team uppnått rekordförsäljning – och det i tider av stora kriser. I Audi AG:s styrelses namn vill jag tacka henne för hennes outtröttliga och empatiska engagemang, säger Manfred Döss, styrelseordförande i Audi.
Den som ska vända Audis nedgång blir Marco Schubert som senaste åren varit vice vd för Porsche i Europa. Dessförinnan har han bland annat varit Sverigechef för Audi mellan 2014 och 2017. Nu får han ansvar för de fyra ringarnas försäljning i hela världen.
– Audi är ett märke med en fantastisk tradition och ett starkt team. Att komma tillbaka till de fyra ringarna – för mig känns det som att komma hem. Lagandan och pionjärandan på Audi har haft stor inverkan på mig och min karriär. Vi kommer även i framtiden att behöva dessa egenskaper eftersom vi har stora planer: Audi lanserar den största produktoffensiven i företagets historia. Jag ser fram emot att forma denna transformation tillsammans med marknaderna och att göra människor över hela världen entusiastiska över Audi om och om igen, säger Marco Schubert i ett pressmeddelande.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se