Teslas lastbil brann – så mycket vatten krävdes

Massiva räddningsinsatser krävdes för att släcka bra i Tesla Semi. Nu sprider sig rädslan för de elektriska lastbilarna.
– Det krävdes ungefär 189 000 liter vatten för att släcka branden, meddelar den amerikanska Trafiksäkerhetsmyndigheten. 

Klockan var ungefär tre på natten när den här Teslan Semi kom körande längs Interstate 80 förbi Lake Tahoe i Kalifornien. Den här motorvägen räknas som en så kallad “kust till kust-motorväg”, och börjar i San Fransisco och slutar inte färrän i New York state.

Plötsligt fick lastbilen ett haveri som gjorde att den rusade rakt av vägen och kolliderade med ett träd. Föraren lyckades ta sig ut strax innan det började brinna. Han vittnade om att elden utvecklades mycket hastigt, skriver Carup.

Foto: California Highway Patrol
Tesla Semi. Foto: Tesla

Snart var hela lastbilen övertänd och räddningstjänsten kom till platsen och möttes av ett inferno. Samtidigt som brandkåren började spola vatten på lastbilen, ledde delstatspolisen om trafiken på andra vägar. Insterstate 80 skulle inte öppnas för trafik förrän ett dygn senare och då var hela lastbilen fullständigt utbrunnen.

–  Trafiken på I-80 leddes om när räddningspersonal arbetade för att kontrollera branden och använde cirka 189 000 liter vatten för att släcka lågorna och kyla fordonets batterier, skriver trafiksäkerhetsmyndigheten i rapporten.

En vanlig bil med förbränningsmotor brukar kräva omkring tusen liter vatten att släcka, medan man uppskattar att det krävs 8000 liter för en elbil. När det kommer till sådana här enorma fordon måste brandkårens insats vara mycket mer massiv.

Litiumbatteriets celler är ett stort problem vid bränder. De återantänder hela tiden och är mycket svåra att släcka. Däremot brinner elbilar mer sällan än bilar med förbräningsmotorer. Men det finns ett nytt brandbekämpningsinstrument från Rosenbauer, som gör det möjligt att borra sig in i batteriet och spraya cellerna inifrån, tyvärr fanns inget sådant vid den här branden. Tesla Semi kom ut på marknaden 2022 och företaget uppger att den är tre gånger starkare än en vanlig lastbil med en förbränningsmotor.
LÄS MER: