Världens längsta undervattenstunnel byggs nu mellan Tyskland och Danmark. Fehmarn Bält-tunneln kortar resan med 18 mil, och år 2029 kommer det ta tio minuter att köra till Tyskland.
– Det kommer att bli världens längsta nedsänkta tunnel och världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel, säger Jens Ole Kaslund, projektets tekniska chef.
Världens längsta nedsänkta tunnel ska lyckas förbinda Tyskland och Danmark, skriver Interesting Engineering. Fehmarn Bält-tunneln kommer sträcka sig 18 kilometer under havet och förkorta resan avsevärt. När projektet är klart 2029 kommer det ta sju minuter med tåg och tio minuter med bil att ta sig mellan Danmark och Tyskland, en förkortning på 18 mil.
– Det kommer att bli världens längsta nedsänkta tunnel och världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel, säger Jens Ole Kaslund, projektets tekniska chef.
Tunnelsektionerna tillverkas i fabriker på land och sänks sedan ned i haven och binds ihop under ytan. På den tyska sidan av bygget, vid den norra ön Puttgarden, har man redan färdigställt 100 meter av tunneln med tekniken. Andra sidan av tunneln går från ön Lolland i södra Danmark.
Danskarnas sinne för design kommer prägla tunneln.
– Inspirerad av fåglarna som vandrar mellan Danmark och Tyskland, kommer det att finnas belysningsinstallationer som simulerar flockar av fåglar, vilket skapar en mer dynamisk upplevelse för resenärer än att bara se ljus efter ljus, säger Jens Ole Kaslund.
80-miljarder till projektet – inget från Sverige
80-miljarderstunneln med tvåspårig järnväg och en fyrfilig motorväg kommer avsevärt förbättra förbindelserna mellan Skandinavien och Europa, men Sverige bidrar inte med en enda krona.
– Tunneln är en viktig investering för svensk utveckling där Sverige inte finansierar bygget med en enda krona, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.
Fehmarn Bält-tunneln kommer innebära stora förändringar för logistik och transport.
– Det kommer bli en kraftig ökning av godstrafiken genom Europa där kapaciteten ökar kraftigt. Det här infrastrukturprojektet kommer skapa otroligt mycket nytta om vi kan öka kapaciteten på vägen och järnvägen. Det kommer ta tre timmar att åka till Hamburg från Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.