SL sjösätter eldriven höghastighetsbåt

SL testar eldriven höghastighetsbåt i skärgårdstrafik. Nu kan du flyga fram över vattnet mellan city och Ekerö. Och biljettpriset är enligt vanlig taxa.

Om du tycker om att resa snabbt över havet är det här ett gyllene tillfälle. SL har nämligen sjösatt ett pilotprojekt med den svenska båttillverkaren Candela. Tillsammans ska de låta den nya bärplansbåten P12 trafikera sträckan mellan Klara Mälarstrand vid Stadshuset och Tappström på Ekerö.

Det är inget vanlig skuta som man tänker pröva. P12 är utrustad med två elmotorer som vardera ger 350 kilowatt. Om kaptenen lägger i full gas kan den här skutan komma upp i 27 knop. Den konsumerar 80 procent mindre energi än vanliga höghastighetsbåtar och ger inga utsläpp. Om kaptenen dessutom skulle kunna tänka sig att vara en gnutta måttfull och sänka hastigheten räcker batterierna för 40 mil, det är Finland tur och retur.

Det svenskbyggda fartyget lyfter från vattenytan vid 18 knop. Sedan flyger den fram över böljan den blå som Holländaren utanför Godahoppsudden. Efter cirka 35 minuter är man framme antingen på Ekerö eller inne i den pulserande storstaden igen.

Väl vid kaj kan den snabbladdas för att kvickt ta ombord fler passagerare. Det får plats 25 stycken och även några cyklar. Man behöver heller inte köpa någon dyr biljett, det är samma taxa och regler som gäller för den vanliga skärgårdstrafiken.

Foto: SL

Om projektet faller väl ut kanske de här bärplansbåtarna blir en vanlig syn i Stockholms skärgård.
Candela är en svensk båtbyggare med säte i Stockholm. De har specialiserat sig på att bygga färjor och fritidsbåtar med bärplansteknik och elmotorer. På det viset har de skapat vattentransporter som inte ger något klimatavtryck.

SL låter också meddela att den vanliga resegarantin inte gäller ombord på P12, blir du försenad får man ingen ersättning.
LÄS MER: