Volvo Cars och Northvolts gemensamma batterifabrik står nu inför en osäker framtid. Novo Energy-fabriken skulle förse en halv miljon bilar med batterier varje år och skapa 3 000 jobb. Vad det nu blir av de storslagna planerna är oklart.
I kölvattnet av Northvoltkrisen går ännu en batterifabrik ett osäkert öde till mötes. Volvo Cars vill inte längre samarbeta med Northvolt i deras gemensamma risksatsning på batterifabriken Novo Energy. Fram tills nu har byggandet av batterifabriken pågått parallellt med Northvolts svåra kris.
Den jättelika fabriken byggs precis intill Volvo Cars fabrik i Göteborg, på en 55 hektar stor tomt. Fabriken är flera våningar hög, 450 meter lång och 190 meter bred.
– Allt kring bygget rullar på och det är väggar och tak uppe. Vi är i fas med att ha en vädertät byggnad i slutet av året, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy till DI.
Novo Energy vet inte hur de påverkas av det brustna samarbetet. De omkring 400 anställda har informerats om de planerade förändringarna i ägarstrukturen, men hur företaget mer specifikt kommer påverkas är oklart.
– Vi vet inte hur vi påverkas, säger Christian Jebsen.
Enligt Volvo Cars överväger man olika alternativ för hur byggnaden ska användas, men för att ha batteritillverkning i lokalerna krävs det att Volvo hittar en ny samarbetspartner. Första fasen i Novo Energy-projektet är beräknad att kosta drygt 20 miljarder kronor.
För att finansiera detta har man ansökt om statligt stöd, där bolaget vill få bidrag för upp till 60 procent av summan, motsvarande ungefär 12,7 miljarder kronor. Dessutom önskar företaget statliga garantier för lån på totalt 10–20 miljarder kronor. Det hela skulle täcka en betydande del av budgeten och minska riskerna för projektets första fas.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.