ICA:s matkunder flyr till konkurrenterna. De rasar till sin lägsta nivå i Sverige sedan 2011 och faller under en historisk gräns. Matjätten jagas av Lidl och Willys som stjäl allt fler kunder.
Ligger man först får man räkna med att bli jagad. Och med inflationskris och prismedvetnare kunder behöver jätten Ica börja titta bakom sig. Nu har man för första gången på 12 år inte längre halva marknaden, skriver skriver Dagligvarunytt.
Igår skrev vi om att fler och fler kunder vänder sig till Willys: 160 000 nya, bara i år. Inte så konstigt om man tittar till en nyligen presenterad enkät där lågpriskedjan låg över snittet i 27 av de 29 kriterierna som kunderna svarade på.
Icas hade sedan länge kunnat skryta med att deras höga försäljningssiffror innebar att de hade en marknadsandel över 50%. Ända sedan 2011, faktiskt. Men när hög inflation slår till följer det att det du stoppar i varukorgen blir dyrare. Och då har ICA blivit stor förlorare.
På tre år har ICA tappat tre procentenheter av totalmarknaden på dagligvaruhandel i SVerige. Vilka som kunde dra nytta av det? Inte helt oväntat lågpriskedjorna. Både Axfood, med dragloket Willys, och Lidl knappar nu in rejält på ICA.
Ica försäljning 2023 på 168,3 miljarder gör att deras marknadsandel uppgick till 49,9%. 0,4 procentenheter lägre än fjolåret, vilket betyder att de för första gången på 12 år är under 50%. Motsvarande siffra för tvåan Afxood är 21,9% och Lidl 6,4%, två kedjor som tog rejäla kliv när inflationen stack iväg. För Coop, som under flera år slogs om andraplatsen med Axfood, går det däremot trögt. De är fortsatt tredje störst men utvecklingen har stagnerat.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.