Nu fylls matkassarna fulla igen. Försäljningen inom dagligvaruhandeln stiger rejält.
– Det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex visar en ökning i försäljning 2024 jämfört med 2023 på nästan alla plan. Försäljningen i fysiska butiker ökade med 4,9 procent jämfört med oktober förra året, medan e-handelsförsäljningen växte med 6,4 procent.
Det innebär att e-handelns andel av den totala dagligvaruförsäljningen nu ligger på 4,4 procent. Hemleveranser noterade en ökning på 3,4 procent, och upphämtning i butik ökade med hela 10,9 procent jämfört med föregående år.
En uppåtgående trend som innebär att folk rusar till mataffärerna igen.
– Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har, säger Karin Brynell i ett pressmeddelande.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.