Reklamfilmen för Volvos nya elbil EX90 har blivit en sensation online och fått miljontals visningar. Konservativa röster hyllar nu filmen för dess familjevänliga fokus, något som kontrasterar med Jaguars senaste kampanj – som kritiserats för att vara “woke”.
– Volvo svarar på Jaguars vansinniga annons genom att skapa den vackraste annonsen jag någonsin sett. Njut av det, skriver CatholicVotes Tom Pogasic på X.
Volvos nya film för EX90 av hyllade filmfotografen Hoyte Van Hoytema har blivit en viral succé, ett par månader efter premiären. Oppenheimer-fotografen Van Hoytema har tagit fram en film som skiljer sig stort från traditionell bilreklam och som anses vara en hyllning till familjen, skriver Carup.
Handlingen inleds med ett par som ska bli föräldrar. Pappan ringer sin mamma och föreställer sig sin familjs framtid. I filmen räddas sedan hans gravida partner på ett övergångsställe när nya Volvo EX90 räddar en Volvoförare från att köra på kvinnan.
lera veckor efter premiären i september har Volvos film gått viralt, främst i USA. Den har långt över 10 miljoner visningar på X, Instagram och Youtube. Den hyllas av många som en motpol till Jaguars kritiserade “woke-image” där tillverkaren påstås har gjort slut med alla sina klassiska värderingar.
– Medan Jaguar håller på att vakna, firar Volvo livet. Jag skulle mycket hellre äga en Volvo än en Jaguar, skriver ett konservativt konto enligt Fox.
– Ni kommer att märka att även smarta annonsörer kommer att börja läsa av kulturskiftet. Jaguar kommunicerade en mer libertinsk dekonstruktion av det förflutna & missade. Volvo slog till genom hälsosamhet och bekräftade heliga plikter”, skrev den kristna författaren Paul Anleitner enligt Fox.
While Jaguar is pushing debauchery, Volvo just put out the most moving, pro-family, pro-life car ad of all time.
— Cabot Phillips (@cabot_phillips) November 21, 2024
This is the way.
pic.twitter.com/kgjGa2oCJa
Volvo Cars har noterat den plötsliga virala succén.
– Vi är väldigt tacksamma och glada över det varma mottagande som filmen har fått. Redan 1927 sa vår grundare ”Bilar körs av människor. Den vägledande principen bakom allt vi gör på Volvo är därför, och måste förbli, säkerhet”. Säkerhet är anledningen till att många människor – kunder, medarbetare, partners – väljer Volvo Cars. Vi kommer fortsätta att vara pionjärer inom säkra och smarta mobilitetslösningar för att skydda det som verkligen är viktigt för människor. Deras liv, och de liv de lever. Vi hoppas att denna strävan framgår av filmen och är glada för alla fina tillrop vi har fått efter att den publicerades, uppger Volvo Cars i ett skriftligt svar till Carup.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se