Svenska konsumenter har ökat användningen av digitala plånböcker med 141% jämfört med föregående år.
– Sverige ligger i framkant av den digitala betalningstransformationen i Norden, säger Fredrik Lindquist, landschef på Visa.
Användningen av digitala plånböcker som exempelvis “Apple Pay” har ökat i snabb takt detta år. Jämfört med 2023 har det skett en ökning på 141% i transaktionsvärde, enligt en ny rapport från Visa Consulting & Analytics (VCA). Tillväxten speglar en uppåtgående trend i Norden där de fysiska korten faktiskt har avtagit i takt med att allt fler konsumenter övergår till digitala betalningslösningar, och flera menar att det är ett säkrare alternativ.
– Den snabba implementeringen av digitala plånböcker och andra innovativa betalningsmetoder sätter samtidigt ljuset på sömlösa och säkra digitala upplevelser, säger Fredrik Lindquist i ett pressmeddelande.
Rapporten “Fragmenterad men blomstrande: Det nordiska betalningslandskapet 2024”, bygger på svar från 2000 nordiska konsumenter, och visar att skiftet mot digitala plånböcker innebär både utmaningar och möjligheter. Idag använder 87% av de nordiska konsumenterna digitala betalningsalternativ.
I Sverige så utgör dessa betalningar 38% av transaktionerna i fysiska butiker. Användningen har främst ökat bland yngre och digitalt aktiva användare, och jämfört med 2023 har andelen konsumenter som använder ett sekundärt finansinstitut för onlinebetalningar ökat med 50%.
– I Sverige använder 28% av konsumenterna Google Pay, 23% använder Apple Pay och 13% använder PayPal, skriver Visa i ett pressmeddelande.
Även prioriteringarna vad gäller konsumenternas kortfunktioner förändras när det blir allt mer digitalt. Säkerheten är fortfarande den viktigaste faktorn för 26% av svenskarna, men även bekvämlighet och insyn i hur betalningar hanteras värderas högt.
LÄS MER:
Matilda Härviden studerar journalistik vid Södertörns Högskola.