Krisande Northvolt och Volvo Cars planerade batterifabrik har redan kostat Göteborg nästan en halv miljard kronor. Men i dagsläget är det oklart om den ens blir någon batteriproduktion framöver.
Göteborg vann kampen om projektet framför flera andra kommuner. Framför allt låg stadens satsning i specialbyggda rör för kylning i batteritillverkningen. Men i den nuvarande notan på 488 miljoner kronor finns också vägsatsningar och kommunen medfinansierar dessutom ett nytt batteriutbildningscenter, som invigs i januari, skriver SVT.
Tanken är att det gemensamma ägarbolaget Novo Energy ska betala tillbaka Göteborg på sikt, genom en månadsavgift.
– I slutändan kommer skattebetalarna tjäna väldigt mycket på det här – dels få tillbaka investeringskostnader och vi skapar 3 000 arbetstillfällen, säger Axel Josefson (M), som var ordförande i Göteborgs kommunstyrelse när beslutet fattades om fabrikens etablering, till SVT.
Men enligt en expert som SVT pratat med är det högst oklart kring hur det blir med projektet. Northvolts kris har ställt till det rejält och Volvo Cars vill köpa ut sin partner. Om det ens ska bli någon batteriproduktion framöver måste företaget hitta en ny samarbetspartner.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.