BMW om Northvolt-batterier: ”Kanske senare”

Northvolt missar batterileveranser till BMW:s nya hypermoderna elbil. Efter att BMW rivit en order på 22 miljarder kronor var planen att istället leverera till nya Neue Klasse. Men BMW Neue Klasse kommer att börja levereras utan Northvolt-batterier, kan Carup avslöja. 
– Northvolt kommer inte att leverera vid lanseringen, kanske senare, säger Peter Müller, chef för product management för BMW i. 

Nyligen rev BMW en order på 22 miljarder kronor på batterier från svenska batteritillverkaren Northvolt. Batterierna skulle ha suttit i elbilarna BMW iX och i4. Men BMW hade tröttnat på att vänta på batterier till sina modeller i4 och iX, enligt Manager Magazin. Den rivna ordern skapat oro för Northvolts framtid och rest frågor hur säker orderstocken på 600 miljarder kronor är. 

Enligt Northvolt och BMW skulle de istället fokusera på att leverera batterier till nya elbilen BMW Neue Klasse, i stället för dagens generation av elbilar. 
– Northvolt och BMW Group har tillsammans beslutat att fokusera Northvolts verksamhet på ambitionen att utveckla nästa generations battericeller, uppgav Northvolt och BMW gemensamt. 

BMW Neue Klasse hade Sverigepremiär i går i Båstad. Bilen börjar tillverkas nästa år – utan batterier från Northvolt.

Neue Klasse hade Sverigepremiär i helgen. Nu kan Carup avslöja att Northvolt inte kommer att leverera batterier till BMW Neue Klasse när bilen börjar produceras under 2025. Neue Klasse är BMW:s nya hypermoderna plattform för de kommande elbilarna. Bilen kommer istället ha batterier från en annan leverantör än Northvolt när den börjar tillverkas nästa år. 

– Northvolt kommer inte att leverera vid lanseringen, kanske senare. Vi får se vad som händer, det finns utmaningar för Northvolt som de måste lösa, säger Peter Müller, chef för product management BMW i när Carup träffar honom under Sverigepremiären för BMW Neue Klasse på bileventt The Aurora i Båstad. 

Northvolt tillverkar just nu platta, så kallade prismatiska, celler i sin fabrik i Skellefteå, men har fortfarande stora problem med upptrappningen av produktionen. BMW och flera andra tillverkare går nu över till cylindriska celler för att kunna ge bilarna bättre räckvidd. Av sekretesskäl vill Peter Müller inte berätta vilken batteritillverkare de använder från start. 
– Det handlar om att vi kan packa battercellerna bättre, vi får plats med mer energi med samma plats, säger Peter Müller. 

Northvolt bekräftar för Carup att deras batterier inte kommer att sitta i BMW Neue Klasse från start. 
– Det är korrekt. Vi har varit tydliga med att vi fortfarande ligger i utvecklingsstadiet för den produkten, uppger kommunikationschefen Matti Kataja för Carup. 
LÄS MER: