Vid ett köp av Sveriges mest populära elbil kan försäkringskostnaderna skjuta i höjden. Det visar en ny undersökning där man sett hur Tesla Model Y Long Range kostar 50 000 kronor om året för upp till 1000 mil hos det dyraste bolaget. Den billigaste elbilen kostar däremot bara en en tiondel så mycket.
– Genom att jämföra försäkringar innan köpet kan man spara tusenlappar, säger Åsa Hauer, försäkringsexpert på Zmarta.
Försäkringspremier för begagnade elbilar kan skjuta i höjden när vagnskadegarantin löper ut efter tre år, uppger Carup. Många försäkringsbolag använder föråldrade modeller för att beräkna premier på nya elbilar, vilket leder till orimligt höga kostnader för många bilägare. En Tesla kan exempelvis jämställas med prestandabilar som Porsche 911 Turbo.
– Det är lätt att glömma försäkringskostnaden när man köper en ny bil, men den kan variera stort. Två till synes likvärdiga bilar kan innebära helt olika premier. Genom att jämföra försäkringar innan köpet kan man spara tusenlappar, säger Åsa Hauer, försäkringsexpert på Zmarta.
Enligt en undersökning utförd av Zmarta kan en man i 30-årsåldern som bor i Stockholm förvänta sig en försäkringskostnad på 50 000 kronor för en Tesla Model Y Long Range. Genom att jämföra priser kan kostnaden sänkas till 31 500 kronor. Skillnaderna mellan olika elbilar och olika personer, även om de verkar likvärdiga, kan vara stora. Vid körsträckor på 1000 mil kan milkostnaden nå upp till 50 kronor, och vid ännu kortare sträckor kan den bli ännu högre.
Det finns dock bilar som är betydligt billigare att försäkra. Mindre modeller med lägre motoreffekt, som Peugeot e-208, kan kosta så lite som 5000 kronor per år att försäkra, men hos de dyraste bolagen kan även den komma upp i 18 000 kronor.
– Vår kartläggning visar att skillnaderna mellan både bilmodeller och försäkringsbolag kan vara väldigt stora. Genom att vara aktiv och jämföra kan du spara stora summor, oavsett vilken elbil du kör. Dessutom brukar det löna sig att vara otrogen sitt försäkringsbolag och byta med jämna mellanrum, säger Åsa Hauer på Zmarta.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se