Nästa år kommer hushållen få mer pengar att röra oss med i mataffären. Kampen mellan Ica och Willys väntas bli ännu hårdare, och experter spår att Ica går segrande ur striden om svenskarnas matkassar.
– Man unnar sig hellre på Ica Maxi än på Willys, säger dagligvaruhandelsanalytiker Daniel Schmidt.
Svenska hushåll förväntas få en starkare ekonomi under 2025, med upp till 4,8 procent mer i plånboken, skriver DI. När matpriserna sköt i höjden under 2022 och 2023 vände sig kunderna till lågprisjättarna. Men trenden kan vända när konsumenterna får mer svängrum i plånboken nästa år.
Frågan är hur kampen om kundernas matkassar utvecklas, särskilt mellan marknadsledarna Ica och Axfood, som driver lågpriskedjan Willys. Däremot ser den positiva utveckligen för lågpriskedjan ut att vända.
– De två senaste kvartalen har Willys slutat att ta marknadsandelar. Vi tror att Willys kommer att börja tappa marknadsandelar under årets sista kvartal och att det fortsätter 2025 när sänkta boräntor, sänkta skatter och ökade reallöner tydligare slår igenom i hushållens plånböcker, säger Daniel Schmidt, dagligvaruhandelsanalytiker på Danske Bank, till DI.
Daniel Schmidt tror att hushållen hellre vänder sig till Ica när man vill unna sig lite mer.
– Det tror jag att man hellre gör på Ica Maxi än på Willys, säger han.
Axfood har under 2023 ökat sin marknadsandel till 21,9 procent, medan Ica tappat något och nu ligger precis under 50 procent. Lidl har växt marginellt medan Coop fortsatt tappar.
– Coop har varit på ett sluttande plan ganska länge och det är svårt att se att det skulle ändra sig. Coop står varken för den bästa kundupplevelsen eller det lägsta priset, säger Daniel Schmidt.
Denna vecka är en av de veckor på året som vi handlar som mest mat. Årets julhandel väntas slå rekord och närma sig 100 miljarder kronor, och det gäller för matjättarna att locka kunderna under den viktiga handelsveckan.
Lågpriskedjor som Willys har länge dominerat i en prismedveten marknad, men William Lindquist tror att vi nu går mot en normalisering. Bättre ekonomi gör att konsumenter blir mer lojala och återgår till att handla på samma ställe. Mindre, bostadsnära butiker har redan börjat vinna mark. Samtidigt håller prisjämförelser och extrapriser kvar sin betydelse – lågpris har blivit det nya normala.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.