Hon blev en världsstjärna i städning. Marie Kondos metoder fick t o m ett namn: KonMari-metoden. Men nu avslöjar den japanska städgurun att hennes hem är ostädat:
– Jag har gett upp och det är bra för mig. Nu inser jag att det viktigaste är att umgås med mina barn hemma, säger hon.
Den 38-åriga japanskan Marie Kondo gjorde världssuccé med sin bok “The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing”.
I boken delade hon med sig av sina lärdomar och gav tips och råd till andra som ville rensa sina hem.
Metoden går ut på att samla ihop allt man äger, en kategori åt gången, för att sedan endast behålla de saker som “man verkligen gläds åt”. Därefter väljs en hemvist för de olika kategorierna.
Genomslaget blev enormt över hela världen och Marie Kondos metod för ordning och reda hemma eller på jobbet kallas numera KonMari-metoden.
Hennes popularitet blev om möjligt ännu större med Netflix-serien Konsten att städa. Magasinet Time utsåg Marie Kondo till en av världens mest inflytelserika personer.
Hon har hela tiden påpekat att vårt fysiska liv – våra hem och ägodelar – har stor inverkan på vårt psykiska mående och att vi mår mycket bättre när vi har det organiserat runt om oss.
Men vad avslöjade Marie Kondo för någon dag sedan? Jo, att hon har resignerat och att hennes hem är rörigt. Världens media har förstås skapat krigsrubriker av hennes erkännande.
– Mitt hem är stökigt, men sättet jag tillbringar min tid på är rätt för mig vid den här tidpunkten och i det här stadiet i mitt liv, berättade Marie Kondo på en videokonferens.
– Fram till nu har jag varit en professionell städare och har gjort mitt bästa för att hålla mitt hem snyggt hela tiden. Nu har jag gett upp den tanken, och inser jag att det som är viktigt för mig är att njuta av att umgås med mina barn här hemma.
Marie Kondo fick sitt tredje barn i höstas, och många småbarnsföräldrar kan säkert identifiera sig med svårigheterna att hålla ett hem kliniskt städat.
Samtidigt menar en del att Marie Kondos epok kan vara över. Med coronapandemin blev vi hemmasittare och började gilla att omge oss med prylar igen.
– Folk börjar dekorera mer, när de varit hemma så länge. Devisen ”mindre är mer” som gjort Marie Kondo så populär har ersatts av ”maximalism”, säger designern Hugh Long till New York Post.
– Folk vill helt enkelt ha fler iögonfallande och djärva saker hemma.