EU:s utsläppsregler kan ge oss bensinrpiser på 35 kronor litern. Därför tror experten Ronny Svensson att reduktionsplikten kan vara bra.
– Genom att blanda i ekologiska bränslesorter kan man hålla lite kontroll på priset, säger han till Carup.
Ronny Svensson på Ynnor är en flitigt anlitad expert inom motor och ekonomi. Därför blir hans varning om att framtidens bränslepriser kan stiga rekordmycket en ordentlig varningsflagga, uppger Carup.
– Jag har inte satt mig ner och räknat exakt på det, men om man ser på vilka utsläppsrättigheter som finns de närmaste åren kan det vara en rimlig gissning, säger han till tidningen.
Regeringen har försökt hålla sitt vallöfte och pressa ner priserna på fossila drivmedel. Men denna vecka gick de ut och oroade många bilägare med att man kan tvingas höja reduktionsplikten till tio procent nästa år.
– Med de nya utsläppsreglerna från EU kan vi få se priser på fossila drivmedel över 35 kronor litern efter nästa mandatperiod. Då är det en bra idé att blanda i de här miljövänliga bränslesorterna för att inte priserna ska sticka iväg, säger Ronny Svensson.
I november kommer Sveriges riksdag att klubba EU:s nya direktiv om utsläppssregler i ETS2. Även klimatexperten Magnus Nilsson tror på en höjning på mellan en krona och sex kronor litern, enligt Expressen.
– Man har sagt att det inte ska påverka priserna det första året. Men jag tror att efter nästa mandatperiod kommer priserna att rusa iväg, och det oavsett vilken regering vi har, säger Ronny Svensson.
– Det är en fråga om tillgång och efterfrågan, EU kommer att minska utsläppsnivåerna fram till 2035. Det kommer att bli auktioner där oljebolagen kan bjuda för att köpa utsläppsrättigheter och det kommer att gå ut över bränslepriserna, säger Ronny Svensson.
Därför tycker han att svenskarna bör fundera på att byta bil till modernare fordon som är bättre anpassade efter miljökraven.
– Det är alldeles för gamla fordon i det här landet, det är dåligt ur många hänseenden, miljö och säkerhet, säger Ronny Svensson.
Han är kritisk mot politikerna som inte tar tag i problemet. Ronny Svensson har föreslagit att man ska inför en skrotningspremie som ska finansieras med en högre vägtrafikskatt.
– Ingen politiker vågar ställa sig upp och föreslå det här. Men folk som äger bilar som är 20 år eller äldre kan få höga kostnader i andra skatter och när det kommer till ökade drivmedelskostnader om de inte byter bil, säger Ronny Svensson.
– Om vi inför en vägtrafikskatt som finansierar en skrotningsbonus på 25 000 kronor skulle det hjälpa många att kunna byta bil, säger han.
Samtidigt som svenskarna kör runt i gamla bilar, exporterar vi massor med hyggliga fordon till våra grannländer.
– Vi säljer mängder med begagnade bilar som är tre eller fyra år till utlandet. Det beror på den svaga kronan, de här bilarna är tillräckligt nya för att hålla en bra standard sett till miljökrav, säger Ronny Svensson.
Med en skrotningspremie kanske svenskarna väljer att köpa en bra begagnad bil från hemmamarknaden.
– Om vi kunde finansiera en skrotningspremie med en skatt på gamla bilar kunde vi få snurr på bilförsäljningen och istället köpa de här bilarna som nu går på export, säger Ronny Svensson.
En del har kallat hans förslag för straffskatt.
– Jag förstår att man kan se det som en straffskatt, men det är inte riktigt så det är tänkt, snarare ett försök att uppmuntra folk att byta bil, för det behöver vi, säger Ronny Svensson.
– I november kommer regeringen att klubba EU:s beslut om utsläppsmål och utsläppsrättigheter, då kommer det här att diskuteras, jag har inte hunnit räkna på vad de nya priserna kommer att bli, men det är inte omöjligt med 30-35 kronor liter på ett par år, säger Ronny Svensson.
Då tycker experten att det är hög tid för svenskarna att göra av med sina gamla bilar. En elbil eller en laddhybrid kan vara ett bra alternativ då du blir mindre beroende av bränsleprisets nycker.
– Det är en fantastiskt bra sak att bli av med en gammal bil, då slipper du betala mindre eftersom de drar mindre, plus att du får lägre vägtrafikskatter, säger Ronny Svensson.
Många tror att elbilarna kommer att bli fler. Men Ronny Svensson ser också andra möjligheter.
– I framtiden kommer vi att få se mer än bara elbilar, det kommer att bli olika laddhybrider, wankelmotorer och kanske bilar som drivs med vätgas, avslutar Ronny Svensson.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se